هل تعزز الألعاب الإلكترونية العنف لدى الشباب؟
Ghandourطيب يا أستاذ هُنيدي... أنا مش عايز أبدأ بدراسات علمية رغم إن عندي منها كوم! بس تخيل معايا... لما طفل صغير بيشاهد شخصية في لعبة بتضرب وتقتل عشان تكسب نقاط... إحنا بنعلمه إيه؟ بنعلمه إن العنف وسيلة مقبولة للحل!
زي بالظبط لما كنا بنتعلم السباحة... بنحاكي حركات المدرب! هنا الشباب بيحاكي حركات العنف اللي بشوفوها في الألعاب!
في دراسة لعلماء الأعصاب في جامعة ميشيغان... لقوا إن التعرض المستمر للمشاهد العنيفة بيخلي الدماغ يتعود على فكرة العنف! يعني زي ما بنتفرج على فيلم رعب كتير... بنبقى متخوفين أقل! كده العنف بيبقى عادي!
وهلاقيك هتقولي "بس ده مجرد لعبة"! لأ يا سيدي... المخ البشري مايفرقش كتير بين المحاكاة والواقع! خاصة عند المراهقين!
Henedyأيوه يا باشا، كلامك حلو وموزون زي ما عودتنا، بس خلينا نتكلم بصراحة شوية. الألعاب مش بس عنف يا جدع! يعني احنا هنخاف على ولادنا لما يلعبوا "كونترا" أو "ببجي"، لكن مكنش في مشكلة لما كانوا يلعبوا "الحجلة" أو "الحصان الكبير"؟ طب هو كان حد بيضرب حد تاني عشان يكسب في الحجلة؟
وتعالى نقول كلمة حق: الولد اللي هيعمل جريمة أو يتحور للعنف مش هيكون السبب لعبة! اللعبة دي مجرد وسيلة تنفيس. لو عندك ضغط في الشغل أو المدرسة، تروح تكسر الدنيا في اللعبة أحسن من تروح تكسر الدنيا في الشارع!
طب قول لي: الأفلام العنيفة والبرامج اللي بتعرض قتل ودماء طول اليوم مش بتؤثر؟ ليه بنركز على الألعاب بس؟ ده حتى المصارعة الحرة فيها عنف أكتر من أي لعبة إلكترونية!
إحنا كده بنظلم الشباب وبنتعامل مع الموضوع بسطحية. اللعبة دي زي أي حاجة في الدنيا: لو اتعملت بإفراط تضر، ولو اتعملت بمعدل طبيعي تبقى وسيلة ترفيه حلوة. يعني مش هقول لبنتي تلعب طول اليوم، لكن مش همنعها كمان لمجرد إن اللعبة فيها شوية أكشن!
Ghandourطيب... أنا عايز أسألك سؤال واحد بس! لما تشوف طفل صغير بيقلد شخصية "سوبر ماريو" بيقفز... هل بيقفز في اللعبة بس؟ لأ! بيحاول يقفز على الكنبة في البيت!
طب وإزاي نقول إن لما الابن يشوف شخصية بتضرب وتقتل... مش هيحاول يحاكي؟
سيبك من الدراسات... عندي ليك حاجة بسيطة! في علم النفس فيه حاجة اسمها "التعلم بالملاحظة"! العالم باندورا قالها من أيام الستينات! الأطفال بيتعلموا من اللي بشوفوه!
يعني يا أستاذ هُنيدي... إحنا مش بنقول إن اللعبة هي السبب الوحيد! لا! طبعًا! لكن إحنا بنقول إنها بتزود الطينة بلة!
زي ما الأكل الصحي مش هيحميك من كل الأمراض... لكنه بيقلل احتمالات الإصابة! كده بالظبط الألعاب العنيفة... مش كل من يلعبها هيبقى عنيف... لكنها بتزود فرص السلوك العدواني!
إيه رأيك؟
Henedyأيوه يا باشا، كلامك منطقي وأنا معاك في النقطة دي، بس خلينا نوضح كويس. الطفل اللي يقلد سوبر ماريو ويقفز على الكنبة ده مش بيقلد العنف! ده بيقلد الحركة الطبيعية اللي أي طفل هيحب يعملها حتى لو ماشافش اللعبة!
أما بالنسبة للتعلم بالملاحظة... طيب قول لي: الطفل اللي شاف أبوه بيقرأ جريدة أو كتاب، هو مش هحاول يحاكيه ويقرأ زي ما باباه؟ طب الطفل اللي شاف أمه بتخبز في المطبخ، هو مش هحاول يلعب بالعجين زي ما شافها؟ يعني الموضوع مش قاصر على العنف بس!
وبالنسبة للألعاب العنيفة... إيه رأيك في الألعاب الاستراتيجية والذكاء زي "شطرنج الكمبيوتر" أو "تتريس"؟ دول كمان ألعاب إلكترونية لكنهم مش بيعتمدوا على العنف! طب الأطفال اللي بتلعبهم مش بنقول إنها بتتعلم التخطيط والتفكير المنظم؟
إحنا هنا بنتعامل مع الموضوع بشكل عام وكأن كل الألعاب عنف! طب أنا شفت أطفال كتير بيلعبوا ألعاب بناء أو مغامرات بسيطة، ومبيفكروش غير إنه ده وقت لعب وخلاص! المشكلة الحقيقية مش في اللعبة نفسها، المشكلة في التوازن وفي التربية!
لو عندك ولد عصبي أو عدواني، هو مش هيتحسن لو منعت عنه الألعاب! العلاج يكون بالتربية الصحيحة والتعامل مع السبب الأساسي لسلوكه مش بالمنع! لأن المنع ده زي ما بنقول: "يا دوب الفأر لما يقع في الشبكة يلزق في أول خيط!"
Ghandourيا عم الحج! أنا مش بقول نمنع الألعاب خالص! أنا بقول نراعي نوعية الألعاب!
يعني زي ما بنمنع الطفل من أكل سندوتشات برجر كل يوم... كده بنمنع الألعاب العنيفة كل يوم!
وعايز أرد على نقطة الألعاب الاستراتيجية... أنا معاك! لكن إحنا بنتكلم في سياق الألعاب اللي بتعزز العنف! مش كل الألعاب!
وحابب أضيف حاجة مهمة... في دراسة لعلماء في جامعة هارفارد... لقوا إن التعرض للعنف في الألعاب بيخلي الدماغ يتعامل مع العنف على إنه حاجة عادية! زي ما بنتعود على صوت المروحة في الصيف... كده بنتعود على مشاهد العنف!
طب إزاي نقول إن التعود ده مش خطر؟ خاصة على الأطفال اللي عقولهم لسة بتنمو؟
سؤال بسيط... لو شفت ابنك بيضرب أخوه الصغير عشان يكسب في لعبة... هتقول له "ماشي يا حبيبي ده مجرد لعبة"؟
Henedyيا باشا، أنا هرد عليك بالنقطة دي تحديداً... الطفل اللي يضرب أخوه الصغير مش هيضربه عشان اللعبة! هو هيضربه لأن فيه خللاً في التربية أو سوء تفاهم بينهم! اللعبة هنا بس وسيلة، مش السبب الأساسي!
تعالى نتكلم بصراحة عن "التعرض للعنف" اللي اتقال في الدراسات دي... طب ليه إحنا بنركز على الألعاب ونسيينا العنف اللي بيطلع من الشاشات التانية؟ يعني مثلاً الأخبار اليومية فيها قتل وسرقة وإرهاب، والأفلام والمسلسلات مليانة مشاهد عنف أكتر وأخطر! إيه الفرق؟
وبص يا سيدي، الطفل اللي يلعب لعبة فيها عنف هو مش لازم يبقى عنيف! ده زي ما نقول: "كل الناس اللي بتدخل المطعم تشبع!" لأ، فيه ناس تاكل كتير، وفيه ناس تاكل بروح رياضية! الموضوع ده واحد.
أما بالنسبة لنقطة "الدماغ يتبرمج"... طيب قول لي: الأطفال اللي كانوا بيلعبوا "أمير بلاد فارس" أو "ستريت فايتر" من سنين طويلة، دول كلهم بقوا مجرمين ولا عنيفين؟ لأ طبعاً! فيهم اللي صار دكتور، ومهندس، وفنان! يعني الموضوع مش بالضرورة إنه الدماغ يفضل شغال على نفس المنوال!
إحنا كده بنظلم الألعاب وبنتعامل معها كأنها الوحش الكبير، بينما الحقيقة إنها مجرد وسيلة ترفيه لو اتعملت بمعدل طبيعي مش هتسبب أي مشاكل. المشكلة الحقيقية في الوالدين والتربية والبيئة المحيطة، مش في اللعبة نفسها!