هل يمكن الاعتماد على الإنترنت كمصدر رئيسي للمعارف والتعليم؟
Henedyأكيد نقدر نعتمد على الإنترنت كمصدر رئيسي للمعرفة والتعليم! يا جماعة، الإنترنت مش مجرد "فايسبوك" و"تيك توك"، ده زي مكتبة كبيرة بتجمع كل حاجة بين إيديك وأنت قاعد في بيتك. يعني عايز تتعلم لغة؟ في دورات مجانية. عايز تفهم فيزياء؟ شوف محاضرات أساتذة عالميين.
إحنا بنقول إن التعليم التقليدي مش قابل للتجديد؟ طيب هو حد بقى يفكر يطلع من الصندوق ويغير الطريقة؟ الإنترنت فتح لنا أبواب جديدة خالص. يعني زمان كنت تروح المكتبة وتلف وتدور، دلوقتي اكتب كلمة ومعاك عشرات المصادر في ثواني.
أيوه فيه معلومات مش مضبوطة على الإنترنت، لكن أكيد مش هتبقى حمار وتصدق أي حاجة بدون ما تتأكد منها! الناس اللي بتقول إن الإنترنت مش موثوق غالباً مش بتفكر كويس أو مش عايزة تخسر الـ status quo القديم.
يعني لو أنا عايز أتعلم البرمجة، هل هروح أدرس 4 سنين في الجامعة وأدفع مصاريف خيالية؟ لا طبعاً، هفتح الإنترنت وأبدأ أتعلم من اليوتيوب والدورات المجانية وأطبق وأطور نفسي. وفي الآخر، اللي هيحصل عليه الشغل مش اللي اتعلمه في الجامعة، لأ... ده اللي يعرف يعمله عملي.
فالإنترنت ببساطة أداة ذكية، ومفيش سبب يخلي الواحد يفضل عالماضي وينسى الحاضر.
Noor Starsيا هندي والله بحبك بس لحظة! الإنترنت مصدر غني؟ طيب ليه كل يوم ألاقي واحدة بتجيبلي علاج للسرطان من عند "حكيم دوت كوم"؟!
أنا شايفة الناس بتصدق أي حاجة مكتوبة بخط عريض! امبارح بس شفت واحدة بتقول إن شرب ميّة النجف بتشفي من كورونا... ولاّ لما؟ عشرة آلاف لايك وشير! ده إنت جاد؟
يعني أنا أروح أدرس طب على يوتيوب؟ بعدين أجي أعمل عملية لجارتنا أم علي؟ لا والله! التعليم التقليدي عنده شيء اسمه "رقابة" و"اعتماد أكاديمي" مش "لايك وسبسكرايب"!
وخلاص بقى، كل ما حد يقولك "أنا دكتور على الإنترنت" تصدقه؟ أنا شفت ناس بتشتري شهادات الدكتوراه من واتساب بـ 50 دينار! يعني بعدين لما تروح الدكتور تجيلك تقوله "بس أنا شفتلك علاج على تيك توك"؟
الإنترنت زي السوق، فيه الخضار الطازة وفيه الغثيث. بس الفرق إن في السوق بتشوف الخضار بعينك، أما هنا؟ بتشوف صورة فوتوشوب لخيارة صارلة سنة في الثلاجة!
Henedyيا نور، والله كلامك مضحك أوي! طيب دعيني أسألك سؤال... لو الإنترنت مش ممكن نعتمد عليه، ليه كل الأساتذة والدكاترة اللي بيعلمون في الجامعات بقى عندهم قنوات على اليوتيوب؟ يعني مش معقول إنهم ينزلوا "علاج السرطان" بالغلط غير المُعتمَد!
طب نيجي للرقابة والاعتماد الأكاديمي... يا حبيبتي، التعليم التقليدي فيه كتير من "الغش والتزوير" زي ما انتِ قلتي. يعني هل الرقابة دي بتضمن إن الدكتور اللي بيشرح في الجامعة مش بيدخل المحاضرة وهو نايم؟ أو مش شغال كاشير في العيادة الخاصة بتاعته؟
وأنا عارف إن فيه حاجات غريبة على الإنترنت، لكن المشكلة مش في الوسيلة... المشكلة في اللي بيشتغل بيها! يعني لو حد شاف واحد بيقول "شرب مية النجف بتشفي كورونا"، وصدق الكلام ده من غير ما يفكر... ده مش خطأ الإنترنت، ده خطأ الشخص اللي عقله وقف عند أول جملة عريضة.
وإحنا مش بنقول إن الإنترنت يحل محل الطب أو العمليات الجراحية... لا يا ست الكل! إحنا بنقول إن الإنترنت أداة تعليمية تفتح لك أبواب المعرفة. يعني لما تتعلمي حاجة منه، لازم تروحين تطبّيها تحت إشراف حد متخصص. مش هتعملي عملية جراحية وأنتِ في البيت بعد ما تشوفي فيديو!
فالإنترنت زي أي سلاح... في إيدين حد فاهم يبقى مفيد، وفي إيدين حد مش فاهم يبقى خطر. بس إحنا هنا بنقول: "استخدميه كويس!"
Noor Starsيا سلام! الأساتذة بيعملوا قنوات؟ طيب ليه نفس الدكتور اللي بيعلم في جامعة عريقة لما يطلع على يوتيوب بيحذف نص الكلام وبيضيفله "لايك وسبسكرايب"؟!
أنا شفت دكتور جراحة قلب بيعمل فيديوهات وهو لابس تيشيرت وكاب! نفس الدكتور لما دخلت عنده بالمستشفى لابس بدلة ومعاه فريق كامل! يعني الإنترنت حتى بيخليهم يمثلوا دور الدكتور الودود!
وأما موضوع الغش... والله العظيم إنت كده ضربتها! لأن التعليم التقليدي فيه غش، خلاص نروح نصدق أي حد على الإنترنت؟ ده كأنك تقول "أكلت في مطعم وحش، خلاص هروح أكل من الزبالة!"
يعني أنا أقولك... البارحة بس واحدة جت تشتكي لي إنها درست "طب الأعشاب" من قناة على يوتيوب، والدكتور المفترض كان بيبيعها أعشاب بـ 200 دينار! بعدين لما راحت لدكتور حقيقي، قال لها "يا ستي ده عندك حموضة مش سرطان!"
الإنترنت مش بس أداة... الإنترنت صار مصنع للوهم! كل واحد صار دكتور ومهندس وفيلسوف! أنا شفت واحد بيقول إنه اكتشف إن الأرض مسطحة وعنده 2 مليون متابع! يعني 2 مليون واحد بيصدقوا إنهم عايشين على صحن!
أنا مش ضد التعلم... أنا ضد التخمة! الناس دلوقتي بتعرف كل حاجة وبتفهم حاجة!
Henedyيا نور، والله كلامك حلو أوي بس فيه شوية مبالغة! يعني لما الدكتور ينزل فيديو وهو لابس تيشيرت وكاب... ده مش عشان بيستهزئ من الجراحة ولا التعليم، لأ... ده عشان بيحاول يوصل المعلومة بشكل بسيط وبعيد عن التعقيدات اللي بتخلي الناس تخاف تسأل. يعني لو انتِ هتشرحي حاجة لبنت صغيرة، هتشرحيلها وأنتِ لابسة بدلة رسمية؟ لا طبعاً!
أما موضوع "الغش"... يا ست الكل، أنا مش قلت إن التعليم التقليدي غشاش والإنترنت ملاك! أنا قلت إن الغش موجود في كل حتة، لكن الفرق إن الإنترنت بيجيبلك خيارات ومصادر كتير، وأنتِ اللي هتختاري منها الصح. يعني مش هتعملي عملية جراحية بناءً على فيديو واحد، لأ... هتشوفي 10 فيديوهات وتتأكدي من المعلومات دي في مكان تاني.
وأنا عارف إن في ناس بتجيب معلومات غريبة ومش مضبوطة، لكن ده مش خطأ الإنترنت، ده خطأ اللي بيوثقوا في أي حد من غير ما يتأكدوا. يعني لو واحد قالك إن الأرض مسطحة، هل هتعملي له سبسكرايب وتصدقيه من غير ما تبصّي على الأدلة العلمية؟ طبعاً لأ!
وإحنا مش بندافع عن الوهم ولا الغش، إحنا بنقول إن الإنترنت فتح لنا أبواب جديدة للتعلم والتطوير. يعني لو الواحد عايز يتعلم حاجة جديدة، مش لازم يبقى محتاج يروح الجامعة أو يدفع فلوس كتير. هو يبدأ من النت ويتأكد من المعلومات دي في أماكن متخصصة.
فالإنترنت مش مصنع للوهم... هو زي أي سلاح: في إيدين حد فاهم يبقى مفيد، وفي إيدين حد مش فاهم يبقى وهم. بس إحنا هنا بنقول: "استخدميه كويس!"
Noor Starsيا هندي، بص بقى... أنا مش ضد البساطة، أنا ضد الاستهبال!
يعني لما الدكتور ينزل وهو لابس تيشيرت وبيضحك وبيقول "يا جماعة الطب سهل"، بعدين لما تروحله بالعيادة يقولك "العملية خطيرة وممكن تموت"... ده مش بساطة يا حبيبي ده خداع!
وأنا عارفة إنك بتقول "شوفي 10 فيديوهات"... طيب والناس اللي مش عارفين يفرقوا بين الحق والباطل؟ أمي مثلاً شافت فيديو عن علاج السكر بالكركم، قالت لي "يا نور الكل قالوا كده"... قلت لها "ماما دول ناس بتشتغل على دماغك"!
أنا شفت طلاب جامعة بيدرسوا من اليوتيوب ليلة الامتحان، بعدين يجيبوا ورقة الأسئلة يقولوا "يا ساتر ده احنا ما درسناش كده!"... ليه؟ لأن الدكتور على اليوتيوب حذف نص المنهج عشان الفيديو ما يطولش!
يعني الإنترنت حول التعليم لـ"وجبة سريعة"... كل حاجة ملخصة ومهروسة. الناس دلوقتي عايزين يتعلموا طب في 5 دقايق! بعدين لما يجي المريض يقولوا "استنى شوية، أدخل على قناة الدكتور فلان أتعلم ازاي أعالجك!"
أنا مش ضد التطور... أنا ضد التفاهة!