هل يجب أن يكون الفن دائمًا هادفًا؟
Ghandourطيب يا أستاذ هنييدي... أنا عايز أسألك سؤال بس قبل ما نبدأ: إيه تعريفك للفن؟ عشان لو الفن مجرد شخبطة على حيطان أو ألوان عالورق يبقى كلامنا هيختلف!
أنا شايف إن الفن مش مجرد تسلية... ده أرشيف للإنسانية! لو رحت للمتحف المصري هتلاقي تماثيل فرعونية كانت عاملة إيه؟ كانت بتوثق تاريخ وحضارة! لو شفت لوحات عصر النهضة كانت عاملة إيه؟ كانت بتطرح أسئلة وجودية!
يعني إيه فن من غير هدف؟ ده زي ما تكون رحت مطعم وطلبت طبق فاضى! الطبق نفسه ممكن يكون جميل... لكن هو الفاضي جميل ليه؟
واسمح لي أضرب لك مثل من العلم... لو حد قال لك "العلم ده مش محتاج يخدم البشرية" هنضحك عليه! الفن نفس الكلام!
Henedyيا باشا، تعريف الفن عندي بسيط... الفن هو أي حاجة تخليك تحس إنك عايش. مش شرط تكون رسالة أو توثيق أو حتى معنى! أحيانا مجرد لحظة بتسرق من الزمن وتبقى جميلة بس كده.
أما الحكي عن المتحف المصري وعصر النهضة... ده كله جميل طبعًا، لكن مش كل فن لازم يكون زيهم! يعني إيه؟ لو رسمت قطة بتموت من الضحك على ورقة في المترو عشان تفرفش الناس اللي حواليك... دي مش فن؟
الفن زي الشُربات يا باشا... فيه ناس تحبه غليظ وفيه ناس تحبه خفيف. وأنا معايا حق إن أنا أشرب شُربات سادة من غير أي هدف أو رسالة، طالما أنا مستمتع!
وأنا هرد على موضوع الطبق الفاضي بطريقة مختلفة... الطبق الفاضي نفسه ممكن يكون معبر عن حالة الزحمة في المطعم، أو عن نظام الأكل الصحي اللي اتبهدل! يعني حتى الفراغ في الفن ممكن يبقى له قيمته.
وأخيرًا... العلم والفن مش نفس الكلام يا باشا! العلم مبني على قوانين، أما الفن فبيتهادي زي ما تيجي الريح. ولو حبينا نخلي كل حاجة في الدنيا تعمل رسالة ومعنى... الدنيا هتبقى زحمة قوي!
Ghandourطيب... أنا متفهم وجهة نظرك يا هنييدي! لكن أنا عندي سؤال تاني: إزاي نقول إن الفن "بيسرق لحظة من الزمن" وهو مش عايز يوصل حاجة؟ يعني إيه "لحظة جميلة" من غير مضمون؟
هو أنا مش بقول إن كل فن لازم يكون درس أخلاق أو تاريخ... لا! بس حتى القطة اللي بتموت من الضحك في المترو دي ليها هدف! هدفها تبسط الناس! تبعد عنهم ضغوط الحياة! ده هدف مش هدف؟
واسمح لي أقولك حاجة... أنا شايف إن حتى "الفراغ" في الفن ما بيكونش فراغ! الفراغ ده بيقول كلام! بيقول إن في غياب... في حاجة ناقصة... في حاجة عايزة تتعبر!
بالمناسبة... هل تعرف إن علم الأعصاب بيقول إن المخ البشري ما بيقدرش يتعامل مع الفراغ من غير ما يملاه؟ حتى لما بنشوف لوحة بيضاء... مخنا بيبدأ يخترع صور! يبقى حتى الفراغ هدفه إثارة الخيال!
فالقطة الضاحكة دي مش مجرد رسمة... دي وسيلة تخفف الضغط النفسي! دي وسيلة تواصل بينك وبين الغرباء في المترو! يبقى ليها هدف اجتماعي ونفسي!
Henedyيا باشا، أنا هرد عليك بسيرة واقعية... مرة كنت رايح الشغل في المترو، لقيت واحد بيصور ظل الناس على الحائط من وراهم وهو بيضحك! كان الظل بيتداخل مع بعض عشوائي، مش بيوصل رسالة ولا حاجة. الناس كانوا بيبتسموا وخلاص. يعني كده مش فن؟
اللي حضرتك بتقوله ده جميل، لكن أنت بتخنق الفن في قالب ضيق! إيه اللي محتاج يكون "بسط" أو "أثرى الخيال" طول الوقت؟ أحيانا الفن يبقى زي شربة ميه برد في يوم حر... مش لازم تكون ميها معدنية غالية أو ميكس فيها ليمون!
وأنا مش مقتنع إن كل حاجة لازم نطلع منها هدف يا باشا! يعني لو حد رسم شكل عشوائي على ورقة وهو بيسمع أغنية حلوة... دي تبقى مجرد وسيلة تعبير عن حالته النفسية في اللحظة دي! مش لازم تكون ليها رسالة للبشرية أو حتى للمترو!
وبالمناسبة... أنت لما بتتكلم عن علم الأعصاب والمخ البشري... ده كله كلام جميل، لكن أحيانا العقل بيحتج يرتاح ويسيب الأمور بدون تفسير! زي ما بيقول المثل: "اسمح لنفسك تحس"... مش كل حاجة لازم نشرحها ونبررها.
في الآخر... القطة الضاحكة دي ممكن تكون مش بس عشان تبسط الناس... ممكن تكون عشان الرسام نفسه كان عايز يرسم قطة ضاحكة من غير أي سبب! يعني كده مش فن؟
Ghandourطيب... أنا عايز أسألك سؤال محير: إزاي تقول "مجرد وسيلة تعبير عن حالته النفسية" وبتقول في نفس الوقت إنه مش هدف؟
طب هو التعبير عن الحالة النفسية مش هدف في حد ذاته؟ أنا بشوف إن ده أهم هدف ممكن يكون للفن!
يعني لما تشوف الظل العشوائي في المترو... ده مش مجرد تسلية! ده بيقول للناس: "شوفوا جمال التفاصيل اليومية اللي بننساها"! ده هدف جمالي وتذكيري!
وبالنسبة لفكرة "شربة المية"... أنت عارف إن المية نفسها ليها هدف؟ المية بتروي العطش! الفن نفس الكلام... حتى لو كان بسيط، هو بيروي عطش نفسي أو جمالي!
وحكاية "الرسام اللي عايز يرسم من غير سبب"... هو السبب هنا هو الرغبة في الرسم! الرغبة دي في حد ذاتها هدف! إحساس الرسام إنه عايز يعبر... ده هدف نفسي!
يعني أنا مش بقول إن الفن لازم يكون معقد... لا! أنا بقول إن حتى أبسط أشكال الفن ليها هدف! ممكن يكون هدف بسيط زي "إسعاد نفسك" أو "تسليلة عابرة"... لكن ده برضه هدف!
إيه رأيك؟
Henedyيا باشا، أنا هقولك بصراحة... أنت بتلف الفن في سلسلة من الواجبات والرسائل حتى لو كانت بسيطة! يعني إيه كل حاجة لازم يكون وراها هدف؟
طيب خليني أسألك سؤال: لما حد بيضحك عشان كوميديا سخيفة في مسرحية أو فوازير... الضحك ده نفسه مش بيبقى غاية؟ ليه نلبس عليه تفسير إن ده "هدف نفسي" أو "إسعاد للناس"؟ الضحك نفسه يبقى كافِ!
أما الحكاية اللي بتقول إن الرسم هو "إشباع رغبة"... طيب أنا لو قلت لك إن عندي رغبة في الشخبطة على الحائط من غير أي معنى... دي تبقى شخبطة مش فن؟ ليه نجيب لها تفسير وإهداف؟
وبالنسبة للظل في المترو... هو مش بيحاول يقول للناس "شوفوا الجمال"... هو كان مجرد ظل جميل الناس استمتعت به لحظتها وخلاص! زي ما بيقول المثل: "جمال اللحظة في بساطتها".
وأخيراً... شربة المية نفسها يا باشا... لما الواحد يشربها في يوم صيف وهو مش عايز يروي عطشه... هو بس عايز يستمتع بالبرودة... دي مش غاية كافية؟ ليه نجيب لها تفسير إنها "تروي العطش"؟
في الآخر... الفن مش مجرم يا باشا... له حق يكون حر بدون ما نطلب منه إثبات ذاته في كل لحظة!