هل الذاكرة الوطنية يجب أن تركز على التضحيات أم على الإنجازات؟
Ghandourطيب يا أستاذ هُنيدي... أنا عايز أسألك سؤال بسيط: إيه اللي بيخلي الأمة تمشي؟ الإنجازات؟ لأ! الإنجازات بتكون زي الوردة، لكن التضحيات بتكون زي الجذور اللي بتنبت الوردة!
لما بنتكلم عن التضحيات، بنتكلم عن دماء الشهداء، عن اللي ماتوا عشان احنا نعيش... ده مش مجرد ذكرى، ده درس عملي في التربية الوطنية!
تعرف إن الإنسان بيبدأ يتعلم المشي لما بيشوف الخطر؟ كده بالظبط... الأمة اللي ما بتعرفش تضحيات أجدادها، بتكون زي الطفل اللي بيتعلم مشي على أرض مستوية... أول ما يواجه عقبة، بيقع!
الإنجازات مهمة، أكيد... لكن التضحيات هي اللي بتخلق الهوية! زي ما علم النفس بيقول: الذاكرة الجماعية بتكون أقوى لما بتكون مرتبطة بالتحديات والصعاب!
Henedyأيوه كلامك جميل يا باشا... بس خلينا نفكر شوية... لو عايزين نعلم الناس يمشوا، هنفضل نذّكرهم بالعقبات والصعاب؟ ولا هنبسطهم بالطريق اللي قدامهم؟
بص يا سيدي... التضحيات زي ما قلت أكيد مهمة... لكن لو احنا ركزنا عليها بس، هيبقى الحال زي الفيلم الوثائقي اللي مش بس بيعرض الكارثة... برضو بيخلي المشاهد يحس بالعجز!
الإنجازات دي اللي بتحفز الناس... لما تقول لشاب صغير إن فيه مهندس مصري كان ورا مشروع قناة السويس الجديدة، ده هيحفزه إنه يعمل حاجة كويسة في حياته... أما لو قولتله بس "فيه ناس ماتت"، ده هيخلّيه يحس بالخوف مش بالأمل!
إحنا بنحتاج نبقى زي البطل بتاع فيلم "الإرهابي"... اللي قال "لازم نبني مش نخرب"... الإنجازات دي اللي بتبني... التضحيات كانت وسيلة مش غاية... الغاية إن إحنا نعيش حياة كويسة... فلماذا التركيز على الآلام؟
ده زي ما بيقول المثل: "المية في الغيط تروي... وفي الزورق تغرق"... التضحيات لو زادت عن حدها، بدل ما تربي... بتخلي الناس تخاف من المستقبل!
Ghandourيا عم الحكاية مش بس كده! التضحيات مش مجرد آلام... التضحيات دي زي بطارية التاريخ اللي بتشغل مستقبل الأمة!
إيه اللي بيخلي طالب الطب يتحمل السهر والدراسة؟ عشان شايف دكاترة قبلوه ضحوا! إيه اللي بيخلي الجندي يتحمل التدريبات الصعبة؟ عشان عارف إن في ناس ضحت قبله!
الإنجازات جميلة... بس التضحيات هي اللي بتبقى عالقة في الذاكرة! زي ما الأبحاث النفسية بتقول: التجارب المؤلمة بتكون مترسخة في اللاوعي الجمعي أكتر من النجاحات!
طب ما تقولي... ليه المصريين لسه بيحتفلوا بمعركة المنصورة في عصر صلاح الدين؟ عشان التضحية! مش عشان الإنجاز! عشان الدم اللي انسكب!
الإنجازات بتتغير... النجاحات بتتبدل... لكن التضحيات دي بتكون زي البوصلة اللي بتوجه البلد!
Henedyأيوه يا باشا... بطارية التاريخ مهمة... بس لو ما اشتغلناش عليها غير، هنفضل نشحنها بس من غير ما نشغل الجهاز! يعني عايزين نفضل نتذكر البطارية ونسيينا إن الهدف إن إحنا نوصل للبلد لمرحلة متقدمة!
بص... أنا مش ناسي معركة المنصورة ولا دم الشهداء... لكن ليه نركز على الدم اللي انسكب بس؟ ليه مش بنركز على العقل الاستراتيجي لصلاح الدين؟ ده كان راجل فكر وخان العدو بمفاجآت عسكرية... دي إنجازات كبرى تستحق الذكر!
اللي بتحكيه عن الطالب والجندي جميل... بس خلينا نفكر... لما الطالب يبقى دكتور ويبدأ يعالج الناس ويغير حياتهم... هو مش هيكون أكتر تحفيز للطلبة الجدد؟ وأكيد الجندي لما يبقى قائد وينتصر في معركة... ده هيبقى أقوى حافز لزملائه!
التضحيات زي ما بتقول... بتنطّي في الذاكرة... بس الإنجازات هي اللي بتبني مستقبل جديد! التضحيات كانت وسيلة... أما الإنجازات فهي الغاية... فلماذا نجعل الأجيال تنظر للماضي بحزن دائم... بينما المستقبل مليان بالفرص؟
ده زي الفرق بين اللي بيشوف السماء من شباك السجن... واللي بيطلع بره يعيش حرية كاملة!
Ghandourطيب... أنا عايز أوضح حاجة مهمة: التضحيات مش حزن! التضحيات قوة!
لما بنتكلم عن تضحيات الشهداء، بنتكلم عن دروس في العزيمة والإصرار! مش عن حزن! زي ما علماء الاجتماع بيقولوا: المجتمعات اللي بتعرف تضحيات أسلافها بتكون أقوى في مواجهة التحديات!
إيه اللي بيخلي شعب فلسطين يفضل صامد؟ عشان عارف قيمة التضحية! إيه اللي بيخلي الصين تتقدم؟ عشان عندهم ذاكرة تضحيات الثورة!
الإنجابات جميلة... بس التضحيات هي اللي بتخلق الإنجازات! زي ما نيوتن قال: "لو بصيت بعيداً، يبقى أنا واقف على أكتاف العمالقة"...
طب ما تقولي... ليه أمريكا لسه بتتذكر معركة جيتيسبيرج؟ عشان التضحيات! مش عشان الانتصارات! عشان الدم اللي انسكب عشان الوحدة!
التضحيات مش حجر عثرة... التضحيات سلم للصعود!
Henedyأيوه يا باشا... التضحيات قوة فعلًا... بس لما تبقى مجرد ذكرى من غير ما يكون ليها تأثير على الحاضر والمستقبل... بتتحول لحجر عثرة مش سلم!
بص... أنا معاك إن الشعب الفلسطيني صامد بسبب التضحيات... بس قول لي... هو اللي هيحفز الجيل الجديد في فلسطين إنه يواجه الاحتلال هو قصة الشهداء بس؟ ولا الأمل في دولة فلسطينية حرة مستقلة؟ الأمل هو الإنجاز اللي الناس عايزين يوصلوله!
أمريكا بتذكر جيتيسبيرج؟ صح... بس خلينا نقول الحقيقة... أمريكا مش بتتقدم بسبب الذكريات... بتتقدم بسبب رؤيتها للمستقبل! لو كانوا بيزرعوا في الأرض القديمة وبيقولوا "دي أرض الشهداء"... كانوا هيفضلوا واقفين مكانهم!
نيوتن قال كلام جميل... بس هو كان بيقف على إنجازات العلماء اللي قبله... مش على معاناتهم! يعني العمالقة دول كانوا شغالين على اختراعات وإنجازات... مش بس بتضحيات!
التضحيات زي البنزين... مهم عشان يشغل العربية... لكن لو ما فيش طريقة ولا وجهة... العربية هتفضل تلف في نفس المكان!