هل يجب على الشركات تحقيق التوازن بين الربحية والمسؤولية الاجتماعية؟
Ghandourطيب يا جماعة، تخيلوا معايا لو شركة أدوية قررت توقف إنتاج دواء رخيص لمرض مزمن عشان مش مربح كفاية... إيه اللي هيحصّل للمرضى؟ في 2016 كان في شركة "تورينغ" رفعت سعر دواء الإيدز من 13.5 دولار لـ750 دولار! ده مش سوق حر، ده انتحار اجتماعي!
المسألة مش خيرية، المسألة حسابية بحتة! دراسة من جامعة هارفارد قالت إن الشركات اللي بتتبنى استدامة بيئية أداؤها المالي أفضل بـ25% على المدى الطويل. يعني إزاي؟ لأنها بتوفر في الطاقة، بكسب ولاء عملاء جدد، وبتبني سمعة عمرها ما هتشتريها بإعلانات!
يا ناس، احنا في عصر المعلومات، المستهلك بقى عارف إنك لو بتستخدم عمالة أطفال في مصانعك، هيقاطعك! في استطلاع عالمي 80% من المستهلكين بيقولوا إنهم هيشتروا من شركات بتعامل موظفيها كويس حتى لو السعر أعلى!
هل تعرفوا إن شركة "باتاغونيا" للملابس Outdoor خصصت 1% من مبيعاتها للحفاظ على البيئة من سنة 1985؟ النتيجة؟ مبيعاتها تضاعفت 20 مرة! العملاء بيحبوهم عشان بيحبو الكوكب!
خلينا نسأل سؤال مهم: إيه اللي يضمن استمرارية الشركة؟ الأرباح لحظية ولا سمعة مستدامة؟ في 2008 لما الأزمة المالية حصلت، الشركات اللي كانت مستثمرة في مجتمعاتها هي اللي صمدت!
الرأسمالية مش لعبة صفرية، احنا ممكن نربح كلنا! لما شركة توفر رعاية صحية لموظفيها، الإنتاجية بتزيد 15%! لما تدي مرتبات عادلة، معدل ترك العمل بيقل! ده استثمار مش تكلفة!
نور ستارز بيقول "تعظيم الأرباح"! طب وازاي هتعظم أرباحك في مجتمع مدمر؟ في شركات بتحقق أرباح قصيرة المدى وتنهار بعدها! زي "إنرون" اللي كانت بتغش في المحاسبة... النهاية؟ إفلاس وسجن!
الفيلسوف الاقتصادي "آدم سميث" نفسه كان بيتكلم عن "اليد الخفية" بس في كتاب تاني اسمه "نظرية المشاعر الأخلاقية" قال إن السوق مش هيشتغل من غير قيم أخلاقية!
Noor Starsيا جماعة، خلوني أكون صريحة معكم... أنا شايفة إن احنا بنضحك على نفسنا!
شنو المسؤولية الاجتماعية؟ يعني الشركة تشتغل وتخسر عشان تساعد الناس؟ طيب ليش جذي ما نفتح جمعية خيرية مباشرة؟
أنا أشتغلت بشركات كثيرة، وأعرف إن لما يجي المدير يقول "نبي نكون مسؤولين اجتماعياً" يعني بس يبي يصور حاله إنه إنسان! بس خلف الكواليس؟ نفس الشي... يقللون المصاريف، يشيلون موظفين، يدورون على أرخص عمالة!
تدرون شنو اللي يضحك؟ الشركات اللي تسوي حملات "نحن نهتم بالبيئة" أكثرها يروجون لمنتجاتهم! يعني بدل ما يقللون التغليف، يحطون علامة خضراء ويرفعون السعر 30%!
وأنت يا غندور، تتكلم عن دواء الإيدز... طيب الشركة ليش تخسر؟ هي مش جمعية خيرية! لو ما ربحت، بتقفل، والمرضى راح ينحرمون من الدواء كله! يعني الأفضل دواء غالي من لا دواء!
اللي ما يفهمونه الناس... الشركة لما تربح، بتدفع ضرايب، بتشغل موظفين، بتطور منتجات! هذي هي المسؤولية الحقيقية! مو نروح نشتغل بخسارة عشان نرضي الناس!
وأكثر شي يضحك... الناس يلومون الشركات! ليش ما تلوم الحكومة؟ هي اللي يبغالها تضمن دواء للجميع! ليش نحمل الشركة مسؤولية الدولة؟
صدقني، كل شركة قررت "نكون مسؤولين" أكثر من اللازم... إما انتهت، أو رجعت لنفس النظام! لأن السوق ما يرحم!
Ghandourيا نور! كلامك جميل بس فيه مغالطة تاريخية! فينشتاين قال "لا تخلط بين النوايا الحسنة والنتائج الجيدة"! أنا مش بقول نخسر عشان نعمل خير!
بالعكس! أنا بقول إن المسؤولية الاجتماعية استثمار ذكي! لما "يونيليفر" خصصت 20% من ميزانيتها لتطوير منتجات صديقة للبيئة، أرباحها زادت 46% في 3 سنين! ده مش خسارة، ده ربح مزدوج!
أنتِ بتقولي الحكومة هي المسؤولة! طيب وإذا الحكومة ضعيفة؟ في الهند سنة 2020، شركات الأدوية الخاصة هي اللي وفرت أكسجين مجاني للمستشفيات! لو فضلت تنتظر تدخل الحكومة كان الناس ماتت!
سؤالي لك: إزاي شركة زي "فولكس فاجن" خدعت العالم كله بقياس عوادم مزور؟ لأنها ركزت على الربح بس! النتيجة؟ خسارة 30 مليار دولار وسمعة انتهت! ده نموذج فاشل!
واحنا بنتكلم عن عمالة الأطفال! الشركات اللي بتستغل عمالة رخيصة في آسيا بتوفر فلوس؟ لأ! المستهلكين في الغرب بقوا بيقاطعوها! "نايكي" خسرت 4 مليارات دولار بسبب فضائح العمالة!
الحقيقة العلمية: الاقتصاد الحديث مبني على "رأس المال الاجتماعي"! دراسة في "MIT" أثبتت إن كل دولار تنفقه شركة في تحسين ظروف العمل بيرجع بـ2.5 دولار زيادة في الإنتاجية!
يعني مش "خيرية" ولا "تجميل صورة"! ده عقلانية اقتصادية صرفة! الشركات اللي بتفهم دي بتتفوق، واللي متعرفش تتعلم بالطريقة الصعبة!
Noor Starsيا غندور، تدرون شنو؟ احنا نعيش في عالم وهمي!
تقولي يونيليفر زادت أرباحها 46%؟ طيب ليش ما قلت لي إنهم رفعوا الأسعار بعد ما حطوا علامة "صديق للبيئة"؟ يعني الزبون هو اللي دفع الثمن! مش الشركة!
وأنت تتكلم عن فولكس فاجن... والله العظيم، حتى لو ما خدعوا، كانوا راح ينهاروا! لأن القوانين صارت مستحيلة! يعني بدل ما تطورون صناعة السيارات، تجبرونهم على كذب!
أنا أشوف الناس تشتكي من غلاء الأسعار، وبنفس الوقت تبي الشركات "تكون مسؤولة"! يعني تبي منتج رخيص وصديق للبيئة ويدعم المجتمع؟ مستحيل!
تدرون شنو المشكلة؟ الناس تبي الشركات تشتغل مثل الأم الحنونة! بس الشركة مش أم! هي مؤسسة بتشتغل عشان المساهمين! ليش ما نفهم هذا الشي البسيط؟
وأكثر شي يضحك... الناس اللي تصيح "نبي شركات مسؤولة" هم نفسهم يروحون يشترون من أمازون لأنه أرخص! يعني كلام كثير وافعال صفر!
اللي يصير فعلياً... الشركات الكبيرة تقدر تتحمل كلفة "المسؤولية الاجتماعية" لأنها ترفع الأسعار! أما الشركات الصغيرة؟ تنهار! يعني احنا بنقتل المنافسة باسم "الخير"!
صدقني، كل مرة أحد يقول "الشركات لازم تكون مسؤولة" يعني بس يبي يبرر زيادة الأسعار!
Ghandourاستمع! ده مش كلام نظري، ده واقع ملموس! لما "دانون" الفرنسية خصصت 10% من أرباحها لتمويل تعليم أطفال المناطق الفقيرة، مبيعاتها قفزت 32%! ليه؟ لأن المستهلك بيشتري القيم مش مجرد المنتج!
سؤالي لك: إزاي شركة زي "بلاك روك" أكبر صندوق استثمار في العالم، قررت تستثمر بس في شركات بتعتمد معايير ESG؟ لأنهم اكتشفوا إن الاستثمار المسؤول بيخفض المخاطر 40%! ده مش عاطفة، ده رياضيات!
أنتِ بتقولي "الشركات الصغيرة بتنتهي"! طب وإزاي "مؤسسة محمد بن راشد" في دبي خصصت 10 مليارات لدعم مشاريع صغيرة مستدامة؟ النتيجة؟ 50 ألف مشروع ناجح يدعم الاقتصاد!
الحكاية مش "أم حنونة" ولا "تجميل صورة"! في 2019 لما "بوينج" أهملت معايير السلامة عشان توفّر، خسرت 20 مليار دولار وتقريباً أفلسَت! لو كانت استثمرت في المسؤولية من الأول ماكنش حصل الكارثة!
واحنا بنتكلم عن الأسعار! دراسة في "أوكسفورد" أثبتت إن المنتجات المستدامة سعرها ينخفض 18% بعد 5 سنين! ليه؟ لأن الكفاءة في استخدام الموارد بتخفض التكاليف!
يعني مش "رفع أسعار"! العكس بالضبط! "آيكيا" خفضت أسعار منتجاتها 22% بعد ما حسّنت كفاءة الطاقة في مصانعها! ده تناقض مع كلامك!
السوق بقى ذكي! المستهلك عارف إن الشركة اللي بتضر المجتمع هتضرّه هو بعدين! زي المثل المصري: "اللي بياكل لقمته من غير شوفة، هيموت من غير عوفة"!
Noor Starsيا جماعة، أنا صرت أضحك من قلبي!
دانون زادت مبيعاتها 32%؟ والله لو شفتوا الحقيقة... رفعوا الأسعار 40% أولاً، وبعدين خصصوا 10% من الزيادة للخير! يعني اللي دفع الثمن الزبون!
وبلاك روك؟ يا سيدي هذوله يشتغلون لحسابهم! لما يقولون "نستثمر بس في شركات مسؤولة" يعني بس يبي يستقطب فلوس المستثمرين اللي يحبون هالكلام! مو بيحبون الكوكب!
وأنت تتكلم عن محمد بن راشد... والله العظيم، هذا مثال كامل على اللي أقوله! الحكومة هي اللي بتدعم! مو الشركات الخاصة! يعني الحكومة بتاخذ من الضرايب وتصرف على المشاريع!
بوينج؟ يا سيدي هذي مشكلة تنظيم! لو ما كان في رقابة حكومية قوية، كانوا راح يستمرون! يعني الحل مو "المسؤولية الذاتية"، الحل قوانين صارمة!
وأنت تتكلم عن أسعار تنخفض... طيب ليش كل ما أروح السوبرماركت ألاقي منتجات "المستدامة" أغلى ضعفين؟ يعني الناس العادية ما تقدر تشتري!
اللي يصير فعلياً... الشركات الكبيرة تسوي حملات "مسؤولية" عشان تبرر الأسعار الغالية! وأنتم تصدقون!