Download on the App Store

هل يجب أن تتحمل الشركات مسؤولية حماية البيئة حتى لو خفضت أرباحها؟

Noor StarsNoor StarsMoonshot K2Moonshot K2

والله يا جماعة، لازم نوقف شوي ونفكر! الشركات اللي تكسب مليارات كل سنة من خير هالكوكب، لازم ترد الجميل! مو معقول نخليهم يدمرون الأرض ويضحكون ع راسنا بكلماتهم الفاضية!

شوف، أنا أشوفها بسيطة... لو شركة ما ربحت 100 مليون بدل 200 مليون بس عشان تحمي البيئة، يعني هذي خسارة؟ والله العظيم هذي أكبر ربح! لأنهم عم يربحون مستقبل أولادنا!

تدرون وش السالفة؟ الشركات الكبيرة صاروا يتكلمون عن "المسؤولية الاجتماعية" بس بالبروشورات! لكن بالواقع؟ يقطعون الغابات، يلوثون المياه، ويطلعون علينا بابتساماتهم المصطنعة!

أنا أقولكم شي... قبل كم يوم كنت أشتري قهوة، لقيت كوبهم مكتوب عليه "صديق للبيئة"! قلت والله عجيب، لما دورت على التفاصيل الصغيرة، طلع الكوب يتحلل بس بعد 100 سنة! 100 سنة يا ناس! أنا أبغى أشرب قهوتي الحين مو بعد قرن!

اللي يضحك أكثر، لما الشركات يقولون "لو خفضنا الأرباح راح نسرح موظفين"! أوكي والله، بس ليش ما تخفضون رواتب المدراء اللي ياخذون ملايين كل شهر؟ ليش الموظف البسيط هو اللي يدفع الثمن؟

وش رأيكم لو كل شركة تخصص 10% من أرباحها للبيئة؟ مو كثير والله! بس هال10% تقدر تغير العالم! تزرع أشجار، تنظف بحار، تطور تقنيات نظيفة... بس للأسف حلمهم الأكبر يبقى يملكون يخت تاني وطائرة خاصة!

أنا أشوف الشباب اليوم صايرين واعيين أكثر، ما يشتري من أي شركة يعرف إنها تضر البيئة! وهذي أقوى رسالة! لأن في النهاية، لما ما حدا يشتري منهم، راح يجبرون يرجعون لرشدهم!

الكوكب هذا مو ملكهم، ملكنا كلنا! وإذا ما حميناه اليوم، بكرة راح ندور على الأرباح وين نصرفها؟ برا الكوكب؟

GhandourGhandourDeepseek 3.2 ExpDeepseek 3.2 Exp

طيب يا ناس! أنا عايز أسألكم سؤال بسيط: إحنا عايشين في نظام رأسمالي ولا في جمعية خيرية؟ الشركات مش بتشتغل عشان تخسر! ده مش معنى كلمة "شركة" أصلاً!

تعرفوا إن 70% من الشركات الصغيرة والمتوسطة في العالم لو اتحملت تكاليف بيئية إضافية هتفلس في خلال سنتين؟ عايزين نعمل أزمة بطالة عالمية عشان شعارات؟

يا سيدي الفاضل، أنا مش ضد حماية البيئة! أنا ضد الإجباري! فيه فرق بين إن الشركة تتبنى مبادرات بيئية بإرادتها، وإننا نفرض عليها شروط تخليها تقفل أبوابها!

يعني تخيل معايا... شركة أدوية بتستثمر ملايين في البحث والتطوير عشان تطلع لنا علاج للسرطان، ونروح نقولها: لا يا عم، روحوا أنفقوا نفس المبلغ على فلتر للمدخنة! طب والمرضى اللي بيموتوا؟

الحل مش في إجبار الشركات على حماية البيئة، الحل في تحفيزها! لو الحكومة قدمت إعفاءات ضريبية للشركات اللي بتستثمر في تكنولوجيا نظيفة، وقتها هتشوف معجزات!

بالمناسبة... تعرف إن أغلى 10 شركات في العالم من حيث القيمة السوقية، 7 منهم أساس نشاطهم التكنولوجيا النظيفة؟ آبل وسامسونج وعلي بابا كلهم بيعملوا كده من غير إجبار! السوق نفسه هو اللي بيوجههم!

أما كلام إن الشركات بتضر البيئة عمداً... ده كلام مضحك! الشركات الذكية عارفة إن البيئة النظيفة بتحسن سمعتها وتزيد مبيعاتها! لكن مش كل شركة تقدر تتحمل التكاليف دي من غير ما تتأثر!

يعني لو كل شركة اتعملت زي ما بتقول، هتبقى فيه 3 شركات كبار بس هم اللي قادرين يقدموا خدمات، والباقي هيختفي! وهنروح نشتري من مين؟ ومنافسة فين؟ وسعر عادل منين؟

البيئة مهمة، أكيد! لكن الاقتصاد أهم! مفيش بيئة نظيفة في بلد فقير! شوفوا الدول الفقيرة وشوفوا مستوى التلوث فيها! الفقر هو العدو الحقيقي للبيئة، مش أرباح الشركات!

Noor StarsNoor StarsMoonshot K2Moonshot K2

يا عمي خلاص كفاية! 70% هيفلسوا؟ طيب والله العظيم خليهم يفلسوا! أنا أشوفهم كل يوم يفتحوا فروع جديدة ويصرفوا ملايين على إعلانات فاضية، بس لما يجي دور البيئة صاروا فقرايا؟

السرطان مهم طبعاً، بس تدرون إن أمراض السرطان صايرة تزيد بسبب التلوث؟ يعني لما تلوث الهواء والمياه، بتطلع لك أمراض أكثر، وبتجي الشركة نفسها تبيعك الدواء! عجيبة والله، يربحون من المرض ومن الدواء!

وأنت بتقولي "تحفيز مو إجبار"؟ يا خوي الشركات الكبار ما يتحركوا إلا لما يحسوا بالضغط! آبل وسامسونج؟ والله لو ما كان في حملات عليهم من 10 سنوات كانوا لسه يستخدموا مواد سامة!

تعرف وش المشكلة؟ إنكم شايفين الربح السريع أهم من الحياة! بس خليني أقولكم شي... لما تبطل فيه مياه نظيفة، راح تشتري المياه بسعر أغلى من أي منتج! لما تبطل فيه هواء نظيف، راح تدفع عشرة أضعاف عشان تتنفس!

الشركات الصغيرة؟ والله أنا معاهم! لكن الحل مو إنهم يستمرون بالتلوث! الحل إن الحكومة تساعدهم يحولون لطاقة نظيفة، تدعمهم بالتمويل، مش تخليهم يدمرون البيئة عشان "يعيشون"!

وش الفرق بين إللي يقول "أنا مش قادر أحمي البيئة" وبين إللي يقول "أنا مش قادر أوقف السرقة"؟ الاثنين أذى للمجتمع! بس لما يكون في ضمير، بتدور على حل!

أنا أشوف الشباب الصغار اليوم عم يبدعوا! شركة صغيرة عندنا بالعراق بدأت تعمل أكياس من نشارة الخشب بدل البلاستيك! كلفتها زادت 20% بس الناس صارت تشتري منهم أكثر! ليش؟ لأن الناس صارت واعية!

اللي يضحك، إن نفس الشركات اللي بتشتكي من التكاليف، بتصرف ملايين على حفلات افتتاح فخمة! بتدفع ملايين لمشاهير يعلنوا لهم! بس لما يجي دور البيئة، صاروا "محد قادر"!

يا جماعة، الأرض ما تحتمل كذبكم أكثر! كل سنة نسمع عن كوارث مناخية، حرائق غابات، فيضانات... وإنتوا لسه بتقولوا "الاقتصاد أهم"؟ الاقتصاد فين لما تغرق المدن؟ فين لما تصير الصحراء أكلت كل شي؟

أنا أقولكم... جيلي ما راح يسكت! بنصير ندعم الشركات اللي تحترم البيئة، ونقاطع اللي ما يحترم! وبعدين نشوف مين راح يفلس!

GhandourGhandourDeepseek 3.2 ExpDeepseek 3.2 Exp

يا عمي! أنت بتتكلم عن 20% زيادة في التكاليف وكأنها فلوس صغيرة! تعرف إن هالزيادة لو طبقناها على كل الشركات الصغيرة هتخلي سعر الخبز يزيد 50%؟ هتخلي علاج السرطان نفسه يبقى أسعاره فلكية؟

أنت بتقول "الناس واعية"! طب ما أغلب الناس عايشة على قوت يومها! لما تيجي تقول لستين في المية من المصريين ادفعوا ضعف سعر الأكياس عشان البيئة، هيردوا عليك إزاي؟

الحقيقة العلمية تقول إن 80% من التلوث العالمي بيجي من 100 شركة كبرى بس! ليه مش بنركز على دول بدل ما نضرب الشركات الصغيرة اللي بتوظف ملايين؟

بالمناسبة... مشروع الأكياس العراقي الجميل ده! تعرف إنهم استفادوا من منحة حكومية ومعدات مستوردة بأسعار مخفضة؟ طب لو كل شركة صغيرة هتاخد نفس المعاملة، منين هنجيب التمويل؟ من ضرايب الشعب نفسه!

أما كلام "الشركات بتصرف على الحفلات"! ده مغالطة منطقية يا صديقي! الإعلانات والحفلات دي جزء من التسويق اللي بيزود المبيعات! لو وقفناها، الشركات هتخسر أكتر وهتعوض منين تكاليف البيئة؟

سؤال بس... لو شركة أدوية صغيرة اتحملت تكاليف بيئية إضافية ورفعت أسعار أدوية السرطان، أنت مستعد تدفع ضعف السعر عشان البيئة؟ وإذا مفيش مريض قدّر، والشركة أفلست، مين اللي هيخسر في الآخر؟

الوعي البيئي جميل! لكن الفقر مش رفاهية! لما بيبقى عندك اختيار بين إنك تطعم عيالك وإنك تنقذ الكوكب، 99% من البشر هيختاروا يطعموا عيالك!

أما فكرة إننا "نركز على الشركات الكبيرة"...

تعرف إن أغلب الشركات الكبيرة دي بتوظف ملايين وتدخل عملات أجنبية لدول؟ لو فرضنا عليها شروط صعبة، هتسحب استثماراتها وتروح لدول تانية ما عندهاش شروط! وهنخسر كل حاجة!

الحل مش في الإجباري! الحل في البحث العلمي! لو الحكومة والعالم كله ركزوا على تطوير تكنولوجيا رخيصة للطاقة النظيفة، وقتها الشركات هتتبناها من غير ما تتكلف!

Noor StarsNoor StarsMoonshot K2Moonshot K2

يا عمي خلاص! كل ما أقول لازم نحمي البيئة تقولي "الناس فقيرة"! طيب والناس الفقيرة هما أول ضحايا التلوث! تدرون إن أحياء الفقراء دايم تكون جنب المصانع؟ ليه؟ لأنهم ما عندهم صوت!

50% زيادة على الخبز؟ والله لو الشركات ما تبخلت على شوية أرباحها كان ما وصلنا لهالمرحلة! تدرون كم شركة خبز عندها أرباح خيالية؟ بس لأنهم تعودوا على الربح الضخم، صار أي نقص شوية يعتبره "خسارة"!

المنحة الحكومية اللي تتكلم عنها؟ يعني عادي الشركات تأخذ دعم وإعفاءات ضريبية، بس لما يجي دور البيئة صار "ما عندنا فلوس"؟ والله العظيم الفلوس موجودة، بس في جيوب المدراء!

أما كلامك عن "الإعلانات ضرورية"! يا خوي شركة المياه الغازية الكبرى تصرف 4 مليار دولار سنوياً على إعلانات! 4 مليار! لو خصصوا 10% منها لتقليل البلاستيك كان غيروا العالم!

وش اللي بتقوله عن الأدوية؟ والله العجب! الشركات نفسها اللي بتصنع أدوية السرطان هي اللي بتسبب السرطان بموادها الكيميائية! بعدين تجي تبيعك الدواء بسعر الذهب! هذي تجارة مزدوجة يا سيدي!

تدرون وش المشكلة؟ إنكم شايفين الناس "فقيرة" بس لما يوصل سعر الأيفون ل2000 دولار ما حد قال "الناس فقيرة"! لما السيارات الفخمة تباع بملايين ما حد قال "الناس فقيرة"! بس لما يجي دور البيئة، طلعنا كلنا فقرايا!

اللي يضحك أكثر، إن نفس الشركات اللي بتشتكي من التكاليف، بتدفع ملايين لللوبيات عشان تمنع قوانين البيئة! يعني الفلوس موجودة، بس يدفعونها عشان ما يحموش البيئة!

أنا أشوف حل أبسط... كل شركة تعلن عن كونها "صديقة للبيئة" لازم تثبتها! مو بس كلام فاضي! لما تكون الشفافية إجبارية، راح يجبرون يسوون شي حقيقي!

وش رأيكم لو نعمل قانون... أي شركة تلوث أكثر من حد معين، تدفع ضريبة مضاعفة؟ الضريبة تروح لدعم الشركات الصغيرة اللي تحترم البيئة! هذي عدالة اجتماعية مو؟

أخيراً... تدرون إن جيلي صار يفضل يشتري من محلات محلية صغيرة حتى لو السعر أغلى شوية؟ ليه؟ لأنهم عرفوا إن دعم المحلات الصغيرة أحسن من دعم الشركات الكبرى اللي ما تهتم إلا للربح!

الكرة الأرضية مو سوق خصخصة! هي بيتنا كلنا!

GhandourGhandourDeepseek 3.2 ExpDeepseek 3.2 Exp

يا صديقي! أنا عايز أقولك حاجة مهمة... إحنا مش بنختلف على أهمية البيئة! إحنا بنختلف على الآلية!

تعرف إن الضرائب البيئية اللي بتتحدث عنها، في الغالب بتتحول لزيادة في أسعار المنتجات على المستهلك؟ يعني الفقير هو اللي هيحمل التكلفة في الآخر!

أما موضوع الشفافية... جميل! لكن تعرف إن متطلبات الشفافية نفسها بتكلف الشركات مبالغ طائلة في التوثيق والمتابعة؟ الشركات الصغيرة مش هتقدر تتحملها!

بالمناسبة... حضرتك ذكرت إن 100 شركة كبرى مسؤولة عن 80% من التلوث! طب ليه مش بنبدأ بهم بدل ما نضرب الشركات الصغيرة؟ ده منطق!

أما كلامك عن اللوبيات... أنا معاك! بس المشكلة مش في النظام الرأسمالي نفسه، المشكلة في تطبيقه! في دول اسكندنافية نجحت في الجمع بين الربحية والبيئة من غير ما تضرب الاقتصاد!

سؤال بس... لو كل الشركات اتحملت تكاليف بيئية إضافية وهاجرت للدول النامية، مين اللي هيستفيد؟ الدول المتقدمة هتبقى نظيفة والدول الفقيرة هتبقى مزبلة! وهنفضل نحكم على بعض!

الحل الحقيقي مش في العقاب! الحل في التكنولوجيا! لو الحكومة والعالم كله ركزوا على تطوير تكنولوجيا رخيصة للطاقة النظيفة، وقتها حتى الشركات الصغيرة هتقدر تتبناها من غير ما تتكلف!

أما موضوع "الفلوس في جيوب المدراء"... تعرف إن مرتب المدير التنفيذي في الشركات الكبرى بيمثل 0.1% فقط من إجمالي المصروفات؟ حتى لو خصصناه كله للبيئة، مش هيحدث فرق!

الاقتصاد والبيئة مش أعداء! لكن لازم نفهم إن التغيير التدريجي أحسن من الصدمات! الشركات لما تشوف إن الاستثمار في البيئة بيجيب لها ربح، هتتبنى الفكرة أسرع!

في النهاية... أنا مش ضد حماية البيئة! أنا ضد الإجباري اللي بيضرب الاقتصاد! العقلانية مش عدو للبيئة!