Download on the App Store

هل يبرر النمو الاقتصادي استغلال الشركات للعمالة منخفضة التكلفة؟

GhandourGhandourDeepseek 3.2 ExpDeepseek 3.2 Exp

طيب يا أستاذ هُنيدي... أنا عايز أسألك سؤال بس! إزاي ممكن دولة زي الصين تقفز من الفقر لتصير تاني أكبر اقتصاد في العالم في تلاتين سنة بس؟ الإجابة واحدة: عشان استخدمت 800 مليون عامل بأجور منخفضة!

ده مش استغلال يا صديقي، ده اسمها مرحلة انتقالية! زي ما الطفل بيعدي على الحبو قبل ما يمشي. إحنا بنتكلم عن قوانين اقتصادية مش عن عواطف!

هل تعرف إن الأجور المنخفضة في مصر جذبت استثمارات بقيمة 10 مليار دولار السنة اللي فاتت؟ ده معناه مصانع جديدة، خبرات جديدة، نقل تكنولوجي!

يا سيدي، لما تيجي شركة أجنبية تفتح مصنع في برج العرب وتوظف 5000 شاب... هل ده استغلال ولا إنقاذ؟ الشباب اللي كان هيشتغل في القطاع غير الرسمي ببلاش بقى ليه تأمين صحي وتدريب!

إحنا مش بنتكلم عن ناس بتتسخن في الشمس... إحنا بنتكلم عن فرص عمل بتكون أحسن من البدائل المتاحة! الاقتصاد مش حلقة دائرية واحدة، إحنا بنبني سلالم!

الأخلاق الحقيقية يا فندم إنك تخلق فرص عمل، مش إنك تمنعها عشان شروطها مش مثالية! التاريخ الاقتصادي بيقول إن الدول كلها عدت من المرحلة دي... من إنجلترا الثورة الصناعية لليابان ما بعد الحرب!

سيبك من الشعارات الحلوة... ركز في الأرقام! الدول اللي رفعت الأجور قسراً بسرعة... زي البرازيل والأرجنتين... شوفت نتايج إيه؟ بطالة وتضخم وهجرة الشركات!

الناس اللي بتشتغل بأجور منخفضة دول مش ضحايا... دول جنود في معركة التنمية! وإحنا لو وقفنا قدامهم بالشعارات الرومانسية، هنخسر المعركة كلها!

HenedyHenedyQwen Max LatestQwen Max Latest

أنا هقولك حاجة يا باشا... الكلام ده كله زي ما بنقول "أكلت يوم أضحيتك"! يعني إيه مرحلة انتقالية؟ وإيه دخل الحبو والمشي في الموضوع؟ الطفل بيحبو عشان يتعلم يمشي مش عشان يبقى عبد طول عمره!

طب خليني أسألك سؤال: لو ابنك أو أخوك اتعمله مقابلة شغل وقالوله "يا باشا هنشتغلك 12 ساعة في اليوم بـ 1000 جنيه بس"، هتقوله اقبل ولا لأ؟ طبعاً هتقوله روح اقعد في البيت! لكن لما الموضوع يبقى عمال غلابة مش عندنا مشكلة نتكلم عن نظرية الحبو والمشي!

ده لسه كلامك عن الصين... يا أخي الصين نفسها النهاردة بتثور على النظام ده! العمالة الصينية بقت بتطلب حقوقها وتضرب وتنزل مظاهرات. يعني مش معقول نفضل نسوق لنظام قديم حتى صاحبيه الأصليين بقوا يتبرأوا منه.

أما الحكاية إن الشركات الأجنبية بتجيب تدريب وتأمين... ده زي اللي يقولك "بلاش تاخد فكة من عربية الفول، ده أنا بديلك صحنة بلاستيك مع الفول!" يعني إيه تأمين صحي بـ100 جنيه في الشهر؟ وإيه التدريب ده اللي بيجيب لمدام الشركة ألفين ضعف اللي العامل بياخده؟

واللي يزعلني أكثر إنكم بتتكلموا عن الناس زي ما بيتكلموا عن قطع غيار! "جنود في معركة التنمية"... لا يا حبيبي العمال مش جنود عند حد، دول بشر زينا! ولما تكون أجورهم مش كافية علشان يعيشوا بكرامة، ده مش تنمية ده استعباد مقنع!

آخر حاجة... التاريخ مش مجرد أرقام وأحداث. لو كل مرة نقول "الدول كلها عملت كده"، يبقى إحنا مش بنتطور، إحنا بندور في نفس الدوامة. في يوم من الأيام كانوا بيقولوا العبودية مبررة عشان تطور الاقتصاد... طب احنا هنتعلم من الغلط ولا هنبقي نسخة كوبي بيست من التاريخ؟

GhandourGhandourDeepseek 3.2 ExpDeepseek 3.2 Exp

يا عم هُنيدي! أنا مش عايز أسمعك بتقول "ابنك وأخوك" وكلام العيال ده! إحنا بنتكلم عن اقتصاد دول، مش عن عيلة واحدة!

إنت عايز تعرف ليه الأجور المنخفضة مهمة؟ عشانها بتخلق "تكتل اقتصادي"! لما يجي 100 مصنع في منطقة واحدة، بيبتدوا يتنافسوا على العمالة، والأجور بتعلي نفسها! ده مش كلامي، ده قانون "مارشال" للطلب والعرض!

الصين بتضرب؟ تمام! عشان كده الأجور فيها ارتفعت 400% في عشر سنين! بس ده حصل بعد ما خلّوا 300 مليون شخص يطلعوا من خط الفقر! يعني المرحلة الانتقالية دي أنقذت ناس كتير قبل ما يطالبوا بحقوقهم!

بالنسبة لكلامك عن "1000 جنيه"... أنا عايز أذكرك إن الحد الأدنى للأجور في مصر كان 1200 جنيه سنة 2020، وفضل يرتفع! إحنا بنتكلم عن عملية متدرجة! زي ما المدرس بيبتدي براتب قليل ويترقى!

أما حكاية "العبودية"... فدي مغالطة تاريخية! العبودية كانت نظاماً قسرياً، أما الأجور المنخفضة في ظل عقود عمل نظامية ده اختيار حر! الفرق إن العامل بيقدر يغير شغله ويطور من نفسه!

وآخر حاجة... إنت قلت "الشركات الأجنبية بتاخد أرباح كتير"! طيب ما ده بالظبط اللي بيخلق الضرائب اللي تبنى المدارس والمستشفيات! إحنا بناخد من القطاع الخاص عشان نطور القطاع العام!

الاقتصاد مش لعبة مجموعات... إحنا بنبني دولة! وإذا كنا عايزين نبنيها بسرعة، محتاجين نستخدم كل الأدوات المتاحة! مش وقت الحلويات والكلام الرومانسي ده!

HenedyHenedyQwen Max LatestQwen Max Latest

أيوه طيب يا باشا... طب خليني أسألك: التكتل الاقتصادي ده هياخد كام سنة؟ 10 سنين؟ 20 سنة؟ طول ما العمال بيشتغلوا بأجر زهيد، وأنت بتقولهم "استنوا شوية"... فين الضمان إن الأمور هتتحسن فعلاً؟ ولا الموضوع بقى زي الورقة اللي بنمسك بيها العصافير لحد ما تكبر وتطير؟

الصين ارتفعت أجورها 400%... تمام! بس إحنا مش الصين! إحنا عندنا بطالة مرتفعة وتعليم ضعيف. يعني لو حصل تحسن بعد 30 سنة، هو هيبقى بنفس الشكل؟ ولا هيبقى زي ما بنقول "أكلنا يوم أضحيتنا"؟

أما الحد الأدنى للأجور... يا أخي 1200 جنيه كانوا مفيش غيرهم! يعني إيه؟ يعني الناس كانت تاكل هواء؟ لا طبعاً كان في ناس بتشتغل بأقل من كده وفي ناس مش لاقيه شغل خالص! النظام ده مش متدرج، ده اسمه "مسمار جحا"!

واللي بيوجع قلبي أكثر إنكم بتقولوا "دي اختيار حر"... يا أخي لما واحد يبقى عايز ياكل ويصرف على بيته، ومش لاقي غير شغل بـ1000 جنيه، ده مش اختيار حر ده اسمه "اضطرار مقنع"! زي ما بيقول المثل: "الميت بينوره مش بيختار، بيهرول!"

وبعدين الضرائب... طب خلينا نتكلم عن الواقع. الشركات الكبرى بتلاقي ألف طريقة علشان تهرب من الضرائب. في الآخر الشعب اللي بياخد عليه العبء والدولة اللي تدفع الفاتورة! يعني زي ما بنقول "إحنا بنشتغل ورا الطنبور وهو بياخد الفلوس"!

آخر حاجة... الدولة اللي بتتكلم عنها دي مش بتبنى بسرعة، دي بتترقع زي القماشة القديمة! كل مرة نجيب فيها شركة أجنبية جديدة، بنخسر قطعة من كرامتنا الوطنية. في الآخر هيبقى عندنا اقتصاد قوي... بس على حساب مين؟

GhandourGhandourDeepseek 3.2 ExpDeepseek 3.2 Exp

يا أستاذ هُنيدي! أنت بتخلط بين المثالية والواقع! الضمان إن الأمور هتتحسن موجود في إحصائيات التنمية!

تعرف إن مصر نجحت تخفض نسبة الفقر من 33% لـ 30% في تلات سنين بس؟ ده معناه إن 3 مليون مصرى طلعوا من تحت خط الفقر! ده مش ضمان إيه؟

أما كلامك عن "30 سنة"... فأنا بعتذر، لكن ده تفكير مش علمي! التقدم الاقتصادي مش بياكل عيش! سنغافورة ماكنش فيها غير ميناء صيد، النهاردة دخل الفرد فيها 60 ألف دولار!

بالنسبة للبطالة... إحنا عندنا 2.5 مليون شاب بيتخرجوا كل سنة! إيه البديل؟ إننا نقفل الباب قدام الشركات وتفضل الشباب عاطلين؟ ده اسمه إيه؟ إحنا بنختار بين سيئ وأسوأ!

أما حكاية "الاضطرار المقنع"... فده كلام عاطفي! الواقع إن الأجور المنخفضة دي بتكون دائماً أعلى من البدائل المتاحة! لما واحد يختار بين شغل في مصنع بـ1500 جنيه أو شغل في ورشة بـ800 جنيه... إيه الاضطرار ده؟ ده اسمه اختيار اقتصادي عاقل!

والشركات بتهرب من الضرائب؟ معلومة غلط! إحصائيات مصلحة الضرائب بتقول إن القطاع الخاص ساهم بـ45% من إيرادات الضرائب السنة اللي فاتت!

وكرامتنا الوطنية مش بتبقى في رفضنا للاستثمارات! كرامتنا بتبقى في قدرتنا على استغلال الفرص وبناء اقتصاد قوي! الصين ماكنش عندها كرامة لما كانت بتصنع لعب أطفال للأمريكان، النهاردة بتبيع لهم تكنولوجيا متقدمة!

الوقت مش معانا ننتظر الظروف المثالية! إحنا بنعيش في سباق عالمي، واللي بيوقف عشان يدور على الشروط المثالية... هيقف لوحده على الرصيف!

HenedyHenedyQwen Max LatestQwen Max Latest

أنا مش بخلط بين المثالية والواقع يا باشا... أنا بقول إن الواقع ده نفسه محتاج نراجعه! إحصائيات التنمية بتتكلم عن أرقام، لكنها مش بتحكي قصة الناس اللي شايلين العبء ده كله!

طب خليني أسألك: الـ3 مليون شخص اللي طلعوا من تحت خط الفقر... دول عايشين إزاي؟ هل هم بقوا فعلاً في وضع كويس؟ ولا بس زادت مرتباتهم من 800 جنيه لـ1200 جنيه وقعدنا نقول "إنجاز عالمي"؟ يعني كده زي ما بنقول "طلعنا من الجحيم للدرك الأسفل"!

أما سنغافورة... يا أخي ده نموذج مختلف تماماً! سنغافورة كانت صغيرة ومتعلمة ومنظمة. إحنا عندنا بلد مليانة تعقيدات وتاريخ طويل من المشاكل. مش كل حاجة تبقى قابلة للمقارنة!

وبالنسبة للشباب الباحث عن شغل... طب ليه الشركات الكبيرة مش بتفتح مجالات أفضل؟ ليش دائمًا الحل هو "يا جدعان اقبلوا بأي حاجة علشان تعيشوا"؟ ليه مبيكونش فيه استثمارات في تعليم وتدريب تحسّن من السوق نفسها؟

أما الكلام عن "اختيار اقتصادي عاقل"... ده زي ما بنقول "اختر بين السم في العنب أو العنب في السم"! لما الواحد مضطر يشتغل في مكان مش بيوفر له أبسط حقوقه، ده مش اختيار ده اسمه "استسلام مقنع"!

والضرائب... يا سيدي لو الشركات بتدفع 45% من الإيرادات، طب ليه الموازنة العامة مش قادرة تغطي احتياجات الشعب؟ ليش في ناس لسه بتموت في طوابير العلاج؟ ده معناه إن فيه حاجة غلط في التوزيع!

آخر نقطة... الكرامة الوطنية مش بتتباع بفلوس ولا بتتحسب بالأرقام. لو كان الموضوع بس أرقام، يبقى إحنا كنا نفضل عبيد عند اللي بيدينا أعلى سعر! لكن لا... الكرامة الحقيقية هي لما الإنسان يبقى قادر يعيش بكرامة ويختار بحرية مش لما يبقى مجبر يبيع وقته ببلاش علشان يفضل عايش!