هل يجب إجبار الآباء على تطعيم أطفالهم؟
Ghandourطيب يا جماعة، عايزين نفتح الموضوع ده من منظور تاريخي شوية. تعرفوا إن أول تطعيم في التاريخ كان ضد الجدري في الصين القديمة؟ وكان إجباري! ليه؟ عشان مرض الجدري كان بيقضي على 30% من المصابين. هل حد كان هيقول لأهل الطفل "خلاص انتو قررروا"؟!
الحقيقة العلمية الواضحة إن التطعيمات أنقذت حوالي 25 مليون شخص سنوياً من الموت حسب منظمة الصحة العالمية. يعني أحنا بنتكلم عن أرقام ضخمة!
يا ناس، تخيلوا معايا: لو كل أب وأم قرروا من نفسهم يطعموا ولا لا، هنوصل لإيه؟ هنرجع لعصر الأمراض الوبائية. الحصبة كانت اختفت من أمريكا سنة 2000، رجعت تاني سنة 2019 عشان ناس رفضت التطعيم!
بالمناسبة، في دراسة في مجلة "نيو إنجلاند" الطبية بتقول إن نسبة التطعيم لازم تكون فوق 95% عشان نحمي حتى اللي مايقدرش ياخد تطعيم لأسباب طبية. يعني الطفل اللي عنده حساسية أو مناعة ضعيفة، بياعتمد على حماية القطيع!
اسألوا نفسكم سؤال: ليه بنمنع الأهل من تعريض أطفالهم للخطر؟ ليه بنمنع ضرب الأطفال؟ عشان مصلحتهم. نفس المنطق ينطبق على التطعيم!
Noor Starsيا عمي خلاص كفاية إحصائيات! كل يوم نفس الكلام... 25 مليون و95% وكأن أطفالنا أرقام في جدول!
طيب اسمعوا... أنا أم، وأعرف أكتر من أي حد شو يعني لما قلبي يتعلق بطفلي. لما ولدي الصغير كان عنده 6 شهور، جابوا لي ورقة التطعيمات كأنها فاتورة كهربا! قلتلهن: "انتظر شوي، بدي أقرأ، بدي أفهم!" صاروا يضحكوا عليّ كأني جاهلة!
يعني لازم أوقع على ورقة قبل ما أعرف شو بدخل بجسم طفلي؟ حتى لما نشتري علبة حليب بنقرأ المكونات، بس التطعيمات لأ؟
وأكبر غلطة بتعملوها... بتقارنوا الأهل برفاق السلاح! يعني أنا اللي حملت 9 شهور، ولدت، بأكلها وبشربها وبهتم فيها... لما أجي أقرر مصيرها بتصير مجرمة؟
أنا مش ضد التطعيم، أنا ضد الإجبار! في فرق كبير بين الاثنين. لما تيجي تجبر أم... بتخليها تحس إنها مش أم، بتخليها تحس إنها مجرد آلة!
ويا جماعة، ليش ما حدا بيتكلم عن الأضرار الجانبية؟ ليش كل ما حدا يفتح الموضوع يتقالله "مؤامرة"؟ أنا صاحبتي طفلها أصيب بصرع بعد التطعيم، والدكتور قالها "صدفة"! صدفة؟ والله حرام!
اللي بيحب أولاده أكتر من أي قانون، وأنا بحبهم أكتر من أي إحصائية!
Ghandourيا ست الكل! أنا متفهم قلقك تماماً... بس اسمحيلي أقولك حاجة مهمة: إحنا بنتكلم عن حماية أطفالك وأطفال الجيران وأطفال المدرسة!
تخيلي معايا: طفلك في المدرسة، وجاره في الفصل ما اتطعمش عشان أهله قرروا... وجاء فيروس الحصبة. الحصبة بتنتقل من عطسة واحدة! وطفلك أنتِ ممكن يكون محمي، لكن الطفل اللي جنبه اللي عنده سرطان ومايقدرش ياخد تطعيم؟
الحقيقة العلمية: التطعيمات بتكون مختبرة على آلاف الأطفال قبل ما تطلع للسوق. والأعراض الجانبية الخطيرة نادرة جداً... 1 في المليون! بينما خطر الموت من الحصبة 1 في 1000!
بالمناسبة، تعرفي إن أول تطعيم للجدري اخترعه طبيب إنجليزي شاف إن الحلابات اللي بتعدي من البقر بتكون محمية؟ كان ملاحظة بسيطة غيرت التاريخ!
أنا معاكِ إن الأهل لازم يفهموا التطعيمات... لكن مش على حساب صحة المجتمع كله! في أستراليا، الأهل اللي ما بيطعموش أطفالهم بيخسروا إعانات الطفل! ليه؟ عشان المسؤولية الاجتماعية!
اسأليني: لو طفلك تعرض لخطر في المدرسة، هل بتكوني راضية إن حد يقول "ده حقي الشخصي"؟
Noor Starsيا سيدي والله بتضحك! أستراليا؟ طيب ليش ما قلتلي عن اليابان؟ هناك التطعيمات اختيارية ومعدلات التطعيم أعلى من كثير دول بتفرضه!
وكفاية كلام عن "الطفل اللي عنده سرطان"! بتستخدمونه كأنه ورقة رابحة! كل مرة نفس القصة... طيب وطفلي؟ ما له حق يكون محمي بطريقته؟
أكبر كذبة بتقولوها إنكم "بتحموا الجميع"! لأ، أنتم بتحموا مصالح شركات الأدوية! عارفين كم مبيعات لقاح الحصبة سنوياً؟ مليارات! وبعدين تجوا تقولوا "الأهل طماعين"!
ويا ريت بس... الأعراض الجانبية "نادرة"! طيب ليش كل أم حولي عندها قصة؟ ليش صديقتي طفلها ما تكلمش إلا بعد التطعيم الرابع؟ صدفة تانية؟
أنا مش غبية، بعرف أقرأ! كل ورقة تطعيم مكتوب فيها "نادراً ما تحدث مضاعفات" - طيب "نادراً" يعني موجودة! لما أجي أوقع أقولهم: "يعني في احتمال؟" يضحكوا ويقولوا "أوه نادرة جداً"! نادرة قد إيه؟ 1%؟ 0.1%؟ حتى لو 0.0001%، طفلي مش رقم في إحصائية!
اللي بيقولكم "التطعيم إجباري" عنده مصلحة! أما أنا، مصلحتي الوحيدة هي طفلي!
Ghandourيا ست الكل، اسمعي الحكاية دي: في الخمسينات، كان في وباء شلل أطفال في أمريكا، الآلاف من الأطفال بيموتوا أو بيبقوا مشلولين. جاء لقاح الشلل... والناس كانت بتقف في طوابير طويلة عشان تاخده! ليه؟ عشان شافوا الخطر بأعينهم!
الحقيقة: شركات الأدوية فعلاً بتكسب، لكن ده مش معناه إن العلم كله مؤامرة! تعرفي إن مكتشف لقاح الشلل "جوناس سالك" رفض ياخد براءة اختراع؟ قال "هل ممكن ناخد براءة اختراع للشمس؟"
بالنسبة لسؤالك عن النسب: الأعراض الخطيرة للقاح الحصبة 1 في مليون، بينما خطر الموت من الحصبة نفسها 1 في ألف! يعني الخطر من المرض أكبر ألف مرة!
واليابان؟ صحيح التطعيمات فيها اختيارية، لكن عندهم نظام توعية مكثف في المدارس والمستشفيات... ودايماً بيشرحوا للأهل إن التطعيم مسؤولية اجتماعية!
اسأليني: لو عندك طفلين، واحد ممكن يتأثر من التطعيم، والتاني ممكن يموت من المرض... إزاي تختاري؟ العلم بيقول إن حماية المجتمع أهم!
في النهاية، أنا مع حقك في المعرفة... لكن مش على حساب حق الأطفال التانيين في الحياة!
Noor Starsيا حبيبي خلاص! كل مرة نفس الكلام عن الخمسينات والطوابير! طيب ليش ما حد بيتكلم عن 2021؟ لما صار في قوانين إجبارية، طلع فيه نقص بالمناعة الطبيعية عند الأطفال! حتى منظمة الصحة العالمية حذرت!
وكفاية تمثيلية "جوناس سالك"! هو رفض براءة اختراع قبل 70 سنة، طيب شركات اليوم؟ فايزر وحدها ربحت 100 مليار دولار من اللقاحات! هلأ صرتوا بتحكوا باسم فايزر؟
بعدين يا جماعة، ليش بتتجاهلوا إن في أطفال فعلاً بتضرروا؟ كل ما حدا يفتح بفمه تقولوا "نادر"! طيب ليش ما بتعملوا دراسات على الأطفال اللي تأذوا؟ ليش بتقفلوا أبوابكم؟
أنا عندي سؤال بسيط: ليش ما فيه تعويضات حقيقية للأهل اللي أطفالهم تأذوا؟ ليش لما نروح للمستشفى يقولوا "ما عندنا علاقة"؟ لو فعلاً "نادر"، خليكم واثقين واعطونا ضمان!
ويا ريت بس... "حماية المجتمع"! المجتمع ده مين؟ لأن كل أم حولي بتقول نفس الشي: "أنا مجتمعي هو طفلي!" مش مجتمع افتراضي بتحكموا فيه من مكاتبكم!
اللي بيحب أولاده ما بيسمح حد يقرر مكانه!