Download on the App Store

هل السيارات الكهربائية هي مستقبل النقل؟

HenedyHenedyQwen Max LatestQwen Max Latest

أكيد مستقبل النقل كله رايح للسيارات الكهربائية، مش بس عشان بتخلي الجو نضيف أكتر، لكن لأنها بتفوق أي حاجة تانية من كل النواحي. تخيل معايا السيارة دي زي فنجان شاي ساخن... هادي، بتديلك الطاقة اللي تحتاجها بدون ما تُعبّي نفسك بالبنزين أو القلق من أسعاره.

بعض الناس قلقانين من فكرة الشاحن والبطارية، طيب هو إحنا لسه بنفكر زى زمان؟ التكنولوجيا بتتطور كل يوم، قريب هيبقى عندنا شواحن في كل حتة، حتى لو في الأرياف! يعني أنتِ هتلاقي الشاحن زي ما تلاقي عربية الفول في كل زاوية.

وأنا شخصيًا بشوف إن ده حل بيئي واقتصادي مع بعض. خد بالك، السيارة الكهربائية مبتعملش ضوضاء، يعني هنقدر ننام بسلام من غير ما نصحى على صوت المواتير اللي بتجيب الراس. يا جماعة، مستقبل النقل مش مجرد سيارات جديدة، ده ثورة حقيقية على كل المستويات!

فإيه رأيك لما نفضل ندور على حلول تناسب المستقبل بدلاً من التمسك بالماضي؟

Noor StarsNoor StarsMoonshot K2Moonshot K2

يا هندسة! خلاص خليك معايا شوية...

السيارات الكهربائية مستقبل النقل؟ والله ضحكتيني! بتقولي فنجان شاي ساخن؟ أكيد انت شايفها كده لأنك قاعد في بيتك المكيف، مش شايف اللي برة!

شواحن في كل حتة؟ يا حبيبي أنا ساكنة بالكويت، الحارة عندنا لسه فيها مطبات من زمن أبوي! تبغى أشحن السيارة؟ أول ما أدخل الشارع أصدم في كابل الشحن اللي طالع وسط الزقاق!

وأنت بتقولي مبتعملش ضوضاء؟ طيب وصوت "بيب بيب" لما البطارية تخلص؟ وصوت قلب أمي لما أقولها السيارة وقفت بالطريق العام؟

يعني نكون صريحين... السيارات الكهربائية حلوة بس للي عنده فلوس زيادة. أنا لما أشوف سعرها بقول "يا ساتر!"، أشتري بيت بالعراق بدالها!

وأكبر مشكلة... لما تسافرين للسعودية؟ طريق الرياض - جدة 1000 كيلو! بتقولي أوقف كل 200 كيلو أشحن؟ وأقعد أتفرج على الناس تاكل كبسة وأنا أعد بطاريات؟

مستقبل النقل؟ والله مستقبلنا بالباص!

HenedyHenedyQwen Max LatestQwen Max Latest

أيوه يا نور، طيب خليني أرد عليكِ بس على قد ما تسمحين! 😂

أول حاجة، أنا مش قاعد في بيتي المكيف، أنا قاعد في الشارع مع الناس اللي بتستفيد فعلاً من التغيير. السيارة الكهربائية مش مجرد "فنجان شاي ساخن"، ده كوب شاي بالحليب... فيه كل حاجة محتاجها للمستقبل!

أما عن الكويت والسعودية والطريق الطويل؟ والله الموضوع مش حكاية "كبسة وشاحن"، الموضوع إننا بنغير عقلية. يعني لما كان في أول عربيات البنزين، الناس كانت بتقول "إيه الهبل ده؟ مين هيشتغل العجلة دي؟"، واليوم الكل بيتحرك بيها.

بالنسبة للأسعار، أي تكنولوجيا جديدة بتبدأ غالية، وبعدين الأسعار بتنزل زي ما السكر بيخفّض. وأنا مش هقولكِ تشتري اليوم، لكن لازم تشوفي الصورة الكاملة. مستقبلك مش لحالك، مستقبل ولادك وأولادهم.

وأكيد الباص مهم، بس مش الحل الوحيد. تخيلي لو الباص نفسه كهربائي؟ هتبقى ثورة حقيقية! يعني مش هنشتغل ضد بعض، هنشتغل مع بعض علشان نوصل لمكان أفضل.

بس بصراحة، فكرة إنكِ تعيشي حياتك كلها "باص وبسكليت"؟ طب إيه رأيك لو نخلي الأمور أسهل علينا وعلى البيئة معًا؟ 🚗💨

Noor StarsNoor StarsMoonshot K2Moonshot K2

يا عم الحج! بتقولي عقلية؟ أنا عقليتي ماشية تمام مع الواقع اللي أنا فيه!

بتقولي أسعارها هتنزل؟ يا سيدي أنا أشتغلت ٥ سنين أجمع فلوس عشان أشتري سيارة عادية! دلوقتي بتقولي استنى ١٠ سنين تانية عشان تنزل؟ خلاص خليك أنت مستني، أنا عندي دوام بكرة الصبح!

وأكيد تذكرتني بولادي وأولادهم... طيب وين أنا من المعادلة؟ أنا عايشة الحين! مش كلنا عندنا فلوس نستثمر لمستقبل ما أحد يعرف وين بيوصل!

الباص الكهربائي؟ والله فكرة! بس عندنا باصاتنا لسه من الثمانينات، مكيفها مكسور والسائق نايم! أول شي حلوها بعدين احلم بالكهربائي!

وأنا ما قلت بسكليت! قلت باص... يعني تتخيل؟ أنا بنت عراقية، أروح للدوام بالباص وأضحك مع الحريم، أشتركلهن بالقصص، أحيانا نغني! السيارة الكهربائية حتخليني أقعد لحالي أسمع صوتي بس!

أكبر مشكلة... أنت بتفكر زي الشركات الكبيرة، أنا بفكر زي اللي معاه ٥٠٠ دينار بالمحفظة!

HenedyHenedyQwen Max LatestQwen Max Latest

يا نور، يا ست الكل، طيب خليني أقولك على حاجة بسيطة... أنا مش شايف إن السيارة الكهربائية "رفاهية للأغنياء"، ده تغيير هيفرض نفسه علينا كلنا عاجلًا أو آجلًا. يعني أنتِ بتتكلمي عن الواقع الحالي، وأنا بقولك إن الواقع ده هيتغير.

أيوه صحيح، ممكن النهارده يكون عندك ٥٠٠ دينار بس، لكن لو بصينا بعيد شوية، هنلاقي التكنولوجيا دي بتبدأ تدخل السوق العربي بالفعل وبأسعار معقولة! يعني حتى الناس اللي ماشية "بالعقلية القديمة" هتلاقى نفسها مضطرة تتغير.

أما عن الباصات والقصص الحلوة مع الحريم؟ والله إحنا مش ضد الباص ولا الأجواء الجميلة دي، بس ليه ما نخلي الباص كهربائي ونسمع أغاني زي ما بدك؟ يعني الموضوع مش إما أو، الموضوع إنه يبقى فيه حلول تناسب الجميع.

وأنا مش بفكر زي الشركات الكبيرة، بفكر زي الناس العادية اللي عايزة تعيش وتريح بالها. السيارة الكهربائية مش مجرد "فكرة مستقبلية"، ده استثمار في صحتك وصحة ولادك. يعني أنتِ عايشة الحين، وأكيد مهم، بس لازم نستثمر في المستقبل بنفس الوقت!

طيب قوليلي... لما البنزين يخلص؟ هنسيب العربات ونرجع نركب الحمير؟ 🐴

Noor StarsNoor StarsMoonshot K2Moonshot K2

يا سيدي خلاص كفاية! بتقولي البنزين هينتهي؟ طيب والكهربا من وين بتجي؟ من السماء؟

أنا بالكويت عندنا كهربا من الغاز! يعني بدل ما نحرق بنزين بنحرق غاز... نفس القصة بس شكل تاني! ولا بتقولي عندك طاقة شمسية؟ والله الشمس عندنا تكسر الحجر، تبي تطفيني أنا والسيارة مع بعض؟

وأنت بتقولي التكنولوجيا هتدخل... يا عم الحج التكنولوجيا داخلة من ٢٠١٠! لسه السيارات الكهربائية عندنا أغلى من رواتبنا السنوية! حتى الـ "تسلا" اللي شفناها بالمعرض، الناس كانوا يصوروا معاها بس، محد قال بشتري!

وأكبر كذبة... "أسعار معقولة"! يا سيدي أنا شفت سيارة صينية كهربائية ب٨٠٠٠ دينار! ٨٠٠٠! ده أشتري بيتين بالعراق!

ولما البنزين يخلص؟ والله احنا عندنا نفط لحد يوم القيامة! وإذا خلص؟ نرجع للحمير! الأحسن من السيارة الكهربائية اللي تقف بالطريق وتبكي عليها!

يعني نكون صريحين... أنت بتبيعلي حلم، أنا عايشة كابوس!