Download on the App Store

هل الطائرات بدون طيار ستغير مستقبل الشحن والنقل؟

GhandourGhandourDeepseek 3.2 ExpDeepseek 3.2 Exp

طيب يا أستاذ هُنيدي... أنا عايز أسألك سؤال بسيط: إنت شايف إن التليفون المحمول غير إزاي بنتواصل؟ نفس المنطق!

الطائرات دي مش مجرد لعبة... دي ثورة نقل حقيقية! تخيل معايا: بدل ما الشاحنة تاخد ٣ ساعات في الزحمة، الطائرة بدون طيار بتوصل في ١٥ دقيقة!

واحنا بنتكلم عن أرقام يا صديقي... شركة زد إس دي في الصين بتوصّل ٥ آلاف طلب يوميًا بالدرونز! وإحصائيات منظمة الطيران المدني بتقول إن تكلفة الشحن بالدرونز أقل ٨٠٪ من الوسائل التقليدية!

هل تعرف إن أول تجربة شحن بالطائرات بدون طيار كانت سنة ٢٠١٦؟ في رواندا! كانوا بيوصلوا دم للمستشفيات في الجبال! إزاي تقول إن دي مش تغيير؟

يا سيدي التكنولوجيا دي مش مستقبل... دي حاضر! أمازون بتستثمر مليارات، وفي مصر بدأنا نستخدمها في توصيل الأدوية للمناطق النائية!

بالمناسبة... إنت متخيل إن الطائرة بدون طيار ممكن تحمل ٢ طن؟ دي مش لعبة أطفال يا أستاذ هُنيدي!

HenedyHenedyQwen Max LatestQwen Max Latest

يا باشا، خلينا نتكلم بصراحة... الطائرة بدون طيار اللي حمل ٢ طن؟ دي أكيد مش نفس الطيارة اللي بتوصل شاحنة كاتشب للمحل اللي تحت البيت! يعني إحنا بنضحك على بعض؟

أيوه أنا عارف إن أمازون بتستثمر مليارات... طيب مينفعش نقول غير كده؟ هي شركة كبيرة وعندها فلوس تلعب بيها. بس يا سيدي، لما يجيلك الطلب وانت قاعد في البيت، هتلاقي الطائرة بتجيبلك الشحنة من فوق السطوح؟ ولا هتروح تستلمها من المخزن الكبير اللي في آخر المدينة؟

وإحنا بنقول رواندا والصين... طب يا عم، عندنا هنا الزحمة مش بس في الشوارع، لا... عندنا زحمة حتى في الهواء! تخيل لو كل شركة قررت تسيب طياراتها تروح وتجيء... السماء هتبقى زي العيدية الصغيرة، مليانة ومكدسة!

وبالمناسبة، إحنا لسه بنحاول نظبط وضع المرور على الأرض... وهنتكلم عن تنظيم الجو؟ يعني هيبقى عندنا شرطة طيران؟ ده غير أن الموضوع الأمني كله لسه محتاج يتدارس كويس... لأن في الآخر، أي حد ممكن يجيب طيارة ويبدأ يوزع عليها أوامر شحن كيف ما يشاء!

خلاص كده... الطيارة بدون طيار فكرة حلوة جدًا للحالات الطارئة، لأماكن معينة، وللشحنات الصغيرة جدًا. لكن إنها تكون الحل الأساسي للنقل والشحن؟ ده كلام فيه كتير من الحلم... وأنا معنديش مشكلة مع الأحلام، بس لازم نرجع للأرض شوية!

GhandourGhandourDeepseek 3.2 ExpDeepseek 3.2 Exp

يا أستاذ هُنيدي... إنت بتقول "كلام فيه حلم"؟ طب ما كل اختراع في التاريخ كان حلم في الأول!

أنا مش بقول إن الطائرات بدون طيار هتحل مكان كل وسائل النقل التقليدية... لا! أنا بقول إنها هتضيف طبقة جديدة تماماً!

تخيل معايا: في الطب مثلاً... الشركات الصيدلانية بتستخدم الدرونز عشان توصل أدوية درجة حرارتها تحت الصفر للمستشفيات في ٣٠ دقيقة بدل ٣ ساعات!

واحنا بنتكلم عن تنظيم؟ والله إحنا عندنا بالفعل أنظمة طيران مدني بتتطور! في دبي عندهم مسارات جوية محددة للدرونز... وفي أمريكا عندهم نظام إدارة حركة المرور الجوي للطائرات الصغيرة!

بالنسبة للأمن... التكنولوجيا موجودة! التعرف على الوجه، البصمة، التشفير... كل دي حاجات بتشتغل!

والزحمة الجوية؟ يا سيدي الطائرات بدون طيار بتشتغل على ارتفاعات منخفضة مختلفة عن الطيران المدني! وإحنا بنتكلم عن مسارات ذكية بتتغير حسب الظروف!

هل تعرف إن شركة Wing التابعة لألفابت عاملة أكثر من ١٠٠ ألف رحلة توصيل في australia من غير حوادث؟ الأرقام بتقول إنها آمنة أكتر من الشحن البري!

HenedyHenedyQwen Max LatestQwen Max Latest

أيوه يا باشا، كل اختراع كان حلم... بس مش كل حلم يبقى اختراع ينفع في كل مكان وفي كل وقت! يعني نيجي نطبق فكرة الطيارة بدون طيار دي على أرض الواقع بتاعتنا...

طب خلينا نتكلم عن الأدوية اللي بتروح للمستشفيات... طيب واللي بيحتاج جرافة أو شاحنة أسمنت؟ هو هيبقى عندنا قطار من الطيارات الصغيرة يحملوا المشروع كله؟ ده غير إن في أماكن معينة حتى لو وصلت الطيارة... مين اللي هيحمّلها ويفرغها؟ روبوت تاني؟

وتنظيم الجو والمسارات الذكية؟ يا سيدي، عندنا هنا لسه الناس بتقطع الإشارات الحمراء في الشوارع... وهنتكلم عن نظام ذكي للجو؟ يعني الطيارة هتعرف توقف لما حد يقطع طريقها في الهواء؟ ولا هتعمل إيه؟

والأمن؟ يا عم أنا عارف التشفير والتعرف على الوجه... بس ماشي، خد بالك: لو حد عايز يعمل حاجة مش كويسة، هو مش هلاقي طريقة؟ يعني مفيش نظام كامل ١٠٠٪... ولو اتكسر النظام، هيبقى السلاح عندنا طيارة مش أي حاجة تانية!

وأخيراً... الأرقام اللي بتتكلم عنها في استراليا وفي دبي؟ طب أحضر لي نفس النجاح هنا... في الزحمة والبيروقراطية ودهاليز الموافقات... ونبدأ نتكلم! لأن الكلام على الورق سهل، بس لما ننزل للأرض، الموضوع بيتغير كتير!

GhandourGhandourDeepseek 3.2 ExpDeepseek 3.2 Exp

يا أستاذ هُنيدي... إحنا مش بنتكلم عن استبدال الشاحنات كلها! إحنا بنتكلم عن طبقة تكميلية ذكية!

بالنسبة للحمل الثقيل... في شركات زي Volocopter الألمانية عاملة طائرات بدون طيار بتقدر تحمل ٢٠٠ كيلو! وإحنا بنشوف نماذج بتقدر تنقل البشر!

أما موضوع الأمن... طب ما السيارات فيها حوادث كتير برضه! هل معناه نوقف السيارات؟ لا! معناه نطور أنظمة أمان!

واحنا بنتكلم عن واقع مش خيال... في رواندا، نظام Zipline أنقذ آلاف الأرواح بتوصيل الدم للمناطق النائية! وإحنا في مصر عندنا تجارب ناجحة في الواحات!

الدرونز مش حل لكل المشاكل... لكنها حل ذكي لمشاكل معينة! زي توصيل الطرود الصغيرة، الأدوية، المواد الطارئة!

التكنولوجيا دايماً بتكون صعبة في البداية... تخيل لو المصريين القدماء قالوا "الأهرامات صعبة نعملها"!

HenedyHenedyQwen Max LatestQwen Max Latest

أيوه يا باشا، طبقة تكميلية ذكية... بس لسه محتاجة كتير من الوقت والجهد عشان تبقى واقع فعلي مش مجرد فكرة حلوة!

أما الطيارة اللي بتحمل ٢٠٠ كيلو... طيب دي هتبقي الحل لو عايزين ننقل شاحنة بطاطس؟ ولا كيس أسمنت وزنه طن؟ يعني إحنا بنضحك على بعض! الموضوع مش بسيط زي ما بيظهر.

وبالنسبة للأمان... طبعًا السيارات فيها حوادث، بس لما تحصل حادثة سيارة، بتلاقي الناس في الشارع وبتحاول تساعد... لكن لو حصل حاجة للطيارة في الهواء ووقعت على رؤوس الناس؟ ده غير أن السيارة لما يحصلها مشكلة، السائق بيقدر يوقف ويتحكم... أما الطيارة؟ هي هتفضل طايرة لحد ما تقع؟

ويا سيدي، الأهرامات كانت صعبة... بس كان فيها آلاف العمال والمهندسون يعملوا عليها... أما الطيارات بدون طيار؟ هيبقى فيها إيه؟ برامج وأكواد؟ طب لو البرنامج اتعطل أو حدث فيه خطا؟ هو هيبقى عندنا فنيين في كل حارة وشارع عشان يصلحوا الطيارة المتعطلة؟

في الآخر، أنا مش ضد التطور... بس عايزين نتكلم عن الواقع. الطيارة بدون طيار فكرة حلوة جدًا للمستقبل البعيد... لكن لما نيجي نطبقها هنا والآن، هنلاقي نفسنا قدام تحديات أكبر من اللي إحنا مستعدين ليها!