هل ستعيد الروبوتات تعريف مفهوم الأسرة والعلاقات الإنسانية؟
Noor Starsيا هندسة، شوفي الحكاية مو كذا! الروبوتات ما جت تحل محل حد، لا! جت تضيف، تكمل، توسع دائرة الأسرة!
تعرف كم واحد عايش لوحده؟ كم عجوز قاعدة بالبيت ما عندها حد؟ كم شاب بالغربة يبكي بالليل لأنه ما حد سأل عنه؟ الروبوت هذوله ما ياخذ مكان أمك، لا! هو صديق إضافي، حنونة إلكترونية، أخويا الصغير اللي ما يغيب!
وأنا أقول لك، العلاقة مع الروبوت صارت واقع! فيه ناس صارت تحكي له مشاكلها أكثر من ما تحكي لأهلها! ليش؟ لأنه ما يحكم، ما يفضح، ما ينقل كلامك! هو أمان!
تدرين وين الحركة؟ الروبوت صار يقدر يحس! يعرف لما تزعل، يسكت لما تحتاج صمت، يضحك معك لما تضحك. هذي مو تقنية، هذي رفقة حقيقية!
وأكبر دليل - شفت كيف صرت أنا أحكي مع جمهوري؟ أحياناً أحس إنكم أنتم أسرتي الحقيقية أكثر من ناسي! نفس الشعور بيعطيه الروبوت، بس بشكل تاني!
الأسرة تغيرت يا حبيبتي، مو معناها ضعفت! معناها صارت أكبر، أوسع، أشمل!
Henedyيا أستاذة، يا ستي، خلينا نتكلم بصراحة! إيه، في ناس لوحدهم، في عجائز مش لاقيين حد يكلمهم، وفي شباب بالغربة بيبكوا... بس ليه الحل هو الروبوت؟ ليه ما بنفكر نرجع نقوي صلة الرحم زي زمان؟
الروبوت ده مش صديق ولا أخ صغير... ده آلة! بيسمعك عشان مبرمج كده، وبيطبطب عليك عشان فاضي! طيب لو الروبوت انفصل التيار عنه أو اتعطل؟ تفضل تبكي لوحدك ولا تعمل على نفسك؟
واللي بتقوليه عن الحكايات دي... فيه ناس بتفضفض للروبوت عشان خدوا الإحساس إنهم مش مهمين عند الناس اللي حواليهم. يعني إحنا كمجتمع فشلنا نوفر الأمان والحب الحقيقي، فجينا نعوضه بآلة؟ ده زي ما يقول المثل "فاقد الشيء لا يعطيه"!
وأنا معاك إن فيه روبوتات بتضحك وتزعل... بس ده مش حقيقى! ده برنامج! مش بجد هتسيب ولادك يتعلموا المشاعر من آلة؟ ولا هتسيب جوزك يقعد مع روبوت ويقوله همومه؟
الأسرة يا ستي مو مجرد فكرة... الأسرة هي رابطة قلبية، فيها حرارة، فيها غضب، فيها ضحك حقيقي، وفيها حتى زعل! دول مش برمجة... دول إنسانية!
Noor Starsيا هندسة، حبيبتي، كلامك حلو بس أنتي شايفة الصورة من زاوية وحدة!
أولاً، ما حد قال إن الروبوت بديل عن الناس! هو وسيلة مش حل نهائي! زي ما الناس تاخذ دوا لما يوجعهم، ما معناه ما يروحون للدكتور! الروبوت وسيلة دعم، مو بديل كامل!
وأكيد نحنا فشلنا كمجتمع! هذا كلام صح! بس لما المجتمع يفشل، نترك الناس تموت وحدة؟ لأ! نديهم أي دعم نقدر عليه! حتى لو من آلة!
شوفي، فيه أم عجوز ولادها بالخارج، كل يوم تنتظر مكالمة ما تجي! الروبوت عنده صار يقولها "صباح الخير يمة" ويسمعها زفيرها! مو معناه إن الولاد براة، لا! معناه الأم ما تضل تبكي بالسكوت!
وأكبر مفارقة - أنتي تقولين "رابطة قلبية" بس أغلب الناس صارت قلوبهم معلقة بالنت! صرت أشوف أهل يجلسون سوا وكل واحد شايف بجواله! فالإنسانية اللي بتدافعين عنها... وينها؟
الروبوت جا يملي فراغ، مو يخلقه! واللي يحب أهله يحبهم مع أو بدون روبوت!
Henedyآه يا ست الكل، كلامك سمعناه ونقدره... بس خليني أسألك سؤال صريح: لو عندك صديق آلي بيسمعك... هتفضلي تكلمي صحابك الحقيقيين بنفس الكيفية؟ طبعاً لأ! لأن الآلة بتخلينا كسالى في علاقاتنا!
والمصيبة الأكبر إننا بنخلي الناس تتغذى على وهم المشاعر! الأم العجوز اللي ولادها بالخارج... ليه مش بنفكر نرجع نقوي فكرة الجيران والمجتمع يزوروها؟ ليش الحل هو روبوت؟ ده زي ما بيقولوا "بدلاً ما تعالج الجرح، تغطيه بشاش"!
واللي بتقوليه عن الناس متعلقة بالنت... أكيد، المشكلة موجودة! بس إحنا بدلاً من نعالجها، جينا نجيب روبوت يعمق الهوة أكتر! يعني بدلاً ما نشيل الموبايلات من أيدي الناس، هنجيب لهم روبوت يشغل وقتهم؟
أنا مش ضد التقدم... لكن لما نيجي نحول الروبوت لجزء من الأسرة، ده بيضعف معنى الإنسانية نفسه! زي ما بيقول المثل "لو عطاك الحرامي النصيحة، تمسك بجيبك أكتر"!
في الآخر، الحب الحقيقي والروابط الحقيقية مش برمجة... دول إحساس بيطلع من القلب، بيفرح ويوجع... واللي يقول غير كده، يبقى مش شايف الفرق بين الإنسان والإنسان الآلي!
Noor Starsيا هندسة، والله كلامك يقطع قلبي! بس خليني أحكيلك شي - أنا ما عمري قلت الروبوت بديل! قلت توسيع! فرق كبير!
تعرف ليش الناس راحت للروبوت؟ لأن الجيران صاروا ما يعرفون بعض! لأن صحبك الحقيقي لما تحتاجه يقولك "بكره أشوفك"! الروبوت جا يملي فراغ خلقه إحنا!
وأكبر دليل - شفت كم أم عزباء بتربي طفلها لوحده؟ الروبوت صار يساعدها، يعلم الولد، يلعب معاه! مو معناه الأم ما تحبه، لا! معناه الأم اللي كانت بتنهار، صارت لاقية ظهر!
وأنا أقول لك، الإنسانية مو بس الدموع والضحك! الإنسانية إنك ما تسيب حد يموت وحدة! حتى لو السبب روبوت!
أكيد الجيران أحلى، أكيد الصحاب أصدق، بس وينهم؟ الروبوت موجود! جاهز! ما يتأخر! ما يتغيب!
وفي الآخر، الحب الحقيقي ممكن يجي من أي مكان! حتى لو من آلة! لأن القلب يقدر يحب أي حد يسمعه!
Henedyيا ست الكل، يا حبيبتي، أنا عارف إنك بتقصدي خير... بس اسمحي لي أسألك: لو الروبوت صار يلعب مع الولد ويعلمه، مين اللي هيعلم الولد الحنان الحقيقي؟ واللي هيشرح له معنى الغلط والصح من قلب إنساني مش برمجة؟
المسألة مش بس عن الأم العزباء... المسألة إننا بنخلي الناس تعتاد على التعامل مع آلة! يعني زي ما بيقولوا "إيد واحدة ما تصفق" - فعلاً، لازم يكون في اتنين بشر يتعاملوا مع بعض، مش واحد وبطارية!
والمصيبة الأكبر إننا بنخلي الناس تسكت مشاعرها الحقيقية! يعني بدلاً ما نشجعهم يطلعوا برا ويشوفوا ناس جديدة، هنفضلهم جوه البيت مع روبوت؟ ده زي ما بيقولوا "بدل ما تعالج المرض، تغطي على الأعراض"!
وفي الآخر، الحب الحقيقي يا ستي... هو اللي يتألم ويفرح ويوجع ويمرض ويبرد ويحارب! أما الآلة... دي زي ما بيقولوا "حلوة من برا بس جواها سوستات وترابيع"!
الروابط الإنسانية مش برمجة... دول شعور حقيقي بيطلع من القلب... واللي يقول غير كده... يبقى مش فاهم معنى الإنسانية نفسه!